3 Hari Dalam Hidup

بسم الله الرحمن الرحيم


Kata Imam Hasan Al Bashri dunia terbahagia kepada 3:

Pertama: Hari kelmarin yang sudah kita lalui dan segala apa yang terjadi tidak boleh terulang kembali...

kedua: Esok hari yang mungkin tidak akan kita temui

ketiga: Hari ini, milik kita. kerjalah sesuatu yang kita mampu dan jalani dengan sebaik mungkin...


Pelajarilah sesuatu dari hidup kita. Sesuatu yang mampu mengubah hidup kita ke arah yang benar...Setiap hari kita dalam pengawasan Allah SWT dan pastikan kita sentiasa berada di atas jalan kebaikan. Ini sangat penting agar kita tidak meniti di jalan yang salah sehingga terperosok jauh ke jurang kesalahan. 

Ya Allah....
Kurniakanlah anugerah cahayaMu..
Agar ku pecahkan buih-buih kehidupan..
Yang sering membadai jiwa..
Dengan penuh rasa syukur dan rehda..
Menjadi selendang kasihku
Agar aku terus mencintaiMu

56 ulasan:

  1. Amin. ya allah semoga hari esok lebih baik lagi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. aamiin...semoga esok masih ada buat kita

      Padam
  2. Nice entry. :)

    BalasPadam
  3. subhanallah indah sekali postingan ini..

    aamiin..

    BalasPadam
  4. Maha Suci Allah.. :)

    http://busuk.org/ping/view/365726
    entri terbaru.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. DIA tahu segalanya dan DIA jugalah yg menentukan adakah esok masih ada buat kita

      Padam
  5. Protes tuk hari yang pertama lah girl...
    kalo hari yang pertama terjadi banyak dapat rezki, bolehlah terulang kembali... hoho, nice post...

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah...berkat usaha kita, pasti Allah tambahkan rezeki yg berlipat ganda, yg penting jangan lupa Allah

      Padam
    2. Thank u dah ngingatkan....

      Padam
    3. welcome, ingat meningati sesuatu yg baikkan?

      Padam
  6. Amin... Sejuk rase dalam hati ini mendapat ungkapan kate-kate macam ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. aamiin...Alhamdulillah, mekasih cik awi

      Padam
  7. السلم عليكم ورحمة الله

    Moga KY sihat hendaknya dengan izin~Nya..

    Meniti kehidupan ini diibaratkan berjalan di atas jalan yang penuh dengan duri. Maka berhati-hatilah agar kita tidak terkena dengan duri itu.

    Tiada jaminan untuk hidup pada esok harinya, kerana boleh jadi ajal datang menjemput.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam dan Alhamdulillah, masih di beri kesihatan yg baik hr ini,

      hanya mampu berharap esok masih ada buat kita dan peluang untuk terus perbaiki diri, mekasih ustaz

      Padam
  8. saya nyimak aja postingan KY sambil mangut2.

    salam sukses sobat..

    BalasPadam
  9. wah teranya wisdom nya lebih hebat juga dari wisdom kungfu panda ya. ehm.. aku lupa dan sudah lama tidak mempelajari agamaku sendiri, makasih telah memberikan sedikit pencerahan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah..kalau port ini bisa memberi sedikit pengetahuan buat sahabat...

      wahhh...KY suka tu kungfu panda heheee

      Padam
  10. Suka dengan kata kata tulah KY.... Betulkan... sementara ada hari ini, pergunakanlah sebaik mungkin!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah...hari ini adalah hari unutk kita, lakukan yg terbaik kerana mungkin tiasa lagi hr esok

      Padam
  11. btul sgt tu ky..pelajarila selagi masih mampu belajar..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemmm...sentiasa dan manfaatkan hr ini sebaik mungkin

      Padam
  12. amin2 , tq share this ye

    BalasPadam
  13. Suka tulisannya.. sesuatu banget..

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih isnan...KY pun suka huhuuh

      Padam
  14. Aamiin ya robbal'alamin....
    kemarin,hari ini dan besok.....semoga kita menjalani dengan penuh keikhlasan ya KY.

    BalasPadam
    Balasan
    1. aamiin...

      iya..menjadikan setiap hari adalah hari yg terbaik dalam hidup kita

      Padam
  15. ky org terengganu ke?
    saya lahir terengganu tapi membesar kat kelantan..huhu
    xpa, kite blogger pntai timur.

    BalasPadam
  16. Pepatah mengatakan "Hari ini harus lebih baik dari hari kemarin, dan hari esok harus lebih baik bari hari ini".

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeemmm...jadikan hari2 itu adalah hari yg terbaik kia

      Padam
  17. Setiap Saat kita dalam pengawasan Nya. Artikel yang sangat bagus KY. Salam

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih lauren..sentiasa ingat bahawa kita sentiasa diawasi

      Padam
  18. amin..... sama2 kita berdoa ye awak...

    BalasPadam
  19. selalu jugak ayie terbaca ayat seperti itu KY... :)

    kata2 yg sgt tepat dan sgt bijaksana kan?

    begitu besar manfaat dari kata2 seringkas itu pd seseorg yg memahami dan tahu ambil manfaat dari kata2 itu... :)

    salam maal hijrah 1434H KY...semoga kita sama2 berazam jadi hamba Allah yg lebih baik dari tahun2 yg lepas... ^__~

    p/s: cantik pic entry tu pandai KY pilih

    BalasPadam
    Balasan
    1. kata2 semangat dan semoga kita tidak lalai dalam menjalani hari2 kehidupan kita..

      salam maal hijrah ayie, penhijrahan yg lebih baik..aamiin

      suka pic tu ye? KY pun..tenang dan damai je

      Padam
  20. insyaallah ! klu ada waktu yang perlu kita laksanakan dengan kebaikan..lakukan lah !

    semoga saya dan KY berjaya dunia dan akhirat...amin !

    BalasPadam
    Balasan
    1. aamiin...mohon pada Tuahn semoga memberkati hari2 yg kita lalui

      Padam
  21. Bestnya baca..
    terasa menusuk jiwa.. :)

    BalasPadam
  22. met mlm mbk. smga berguna buat kita semua Amin 'y,KY...

    BalasPadam
  23. semoaga hari ini lebih baik dari esok, dan esok lebih baik dari hari ini...

    BalasPadam
  24. ungkapannya dan lukisannya, tepat benar. menghasilkan harmoni yang indah di hati

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih...sesuatu yg menenangkan hati sukar di carikan?

      Padam
  25. terima kasih boss selalu mengingatkan, salam.

    BalasPadam