Amboiii, Berlagaknya Dia

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum...dalam juga KY menyepi dan rasa macam baru nak berblog pula, terkedu depan laptop, fikir apa nak ditulis. Apa-apa pun thanks pada u alls yang sentiasa sport KY. Ada tak dikalangan kita ini yan suka berlagak? atau ada kawan-kawan yang punya sikap itu? dan apa kita nak buat atau menangani orang seperti ini? KY ada beberapa tips untuk u alls, harap-harap bolehlah kita guna pakai hehehee...

KY bagi satu contoh ayat, tapi tolong baca dengan nada mengada ok hihihi..
"Sira, kau beli barang kat mana ni? buruknya! tengok aku, aku beli benda ni kat tempat berjenama tauuu...cantik tak??" huuuu...menyampahkan? Apa kita nak buat? jom...


Sentiasa bersabar
Kita jangan mudah melatah, biarlah dia nak kata apa pun, mulut dia kan? sebab orang macam ni, kalau kita melawan dia akan semakin tegang dan akan mengakibatkan pergaduhan...jadi banyakkan sabar, lagi pun dia kawan kita kan?

Tegur dengan cara yang berlapik
Oleh sebab dia kawan kita, kita layak menegur tapi biarlah kena caranya. Jangan sampai kata-kata kita itu menguris hatinya, kerana dia juga punya hati dan perasaan.

Masuk telinga kanan, keluar telinga kiri.
U alls ada telingakan? heheheh...janganlah kita fikirkan sangat apa yang dikatakan, dah macam tu perangainya..kalau kita ambil serius, kita pulak yang akan sakit hati nanti, saja-saja dapat dosa free kan? Jadi??? masuk kanan keluarkan belah kiri....

Iyakan saja
Kalau kita tak nak sakir hati, iyakan saja apa yan didengar. apa salahnya sekali sekala kita layan egonya, kita tak rugi apa-apa pun. Dan u alls tahu cara ini juga boleh mengajar kita erti rendah diri.

Sindirnya dengan cara yang ringan
Kalau dah tak tahan, u alls pun boleh sindir dia sikit-sikit. tapi gunalah sindiran yan lembut, seperti ketawa ke, atau katakan padanya, "u ni kelakarlah"...kita tengok macam mana air mukanya..pasti berubahkan? manalah kita tahu, kut-kut dia akan menyedari perbuatannya itu hanya membuatkan orang lain mentertawakannya.

Terus terang sahaja
Kalau kita dah lakukan semuanya dan dia masih begitu, lebih baik berterus terang sahaja, lagi bagus. Biar dia sedar sikapnya itu tidak disukai oleh teman-teman. takut...silap-silap akan kehilangan teman-teman tersayang.

U alls tahu, adakalanya sesetengah manusia ni, tak nampak dan tak tahu apa yang dia sudah lakukan. mungkin bila kita menegur dan memberitahu padanya dia akan tersedar dan mula berubah, tapi ada juga yang buat-buat tak faham..orang macam ni memang menyakitkan hati..ehhh..sorry, sabar...sabar..Oklah...u alls jangan jadi orang yang macam ni tau..kerna satu yang pasti, kawan-kawan tak menyukainya..dan jadilah teman yang baik dan disenangi...Wassalam

96 ulasan:

  1. salam KY.....

    Insyaallah...setakat hari nie....tak adalah lagi sifat2 macam nie kat diri yan.....belagak nie...sifat membanga diri...tergolong dalam sifat2 mazmumah...mintak di jauhkan....

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam yan,

      Alhamdulillah...kita manusia yg harus ada budi pekertikan? apa lagi wanita islam..

      Padam
  2. tq share , very gd one

    BalasPadam
  3. manusia ni mcm2.. kt ni je kena pndai fkir dan hndle..hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu, kadang2 penat juga layan kerenah manusia ni kan?

      Padam
  4. aq kira,in si gambar apa'an heheh. trmksi dah berbagi sobat

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe...suspen ye? animasi aja tu

      Padam
    2. met sore'y mbk KY. tpi unix mbk kyk dpt nggambar tangan heheh

      Padam
    3. selamat petang Brebes

      Padam
  5. Biaq pi je... buat tak layan... boleh? he..he... memang sakit hati jugak ek....masuk telinga kanan keluar telinga kiri aje le...he..he

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau sekali sekala bolehlah kita buat tak layankan, kalau hari2...sabar kita boleh hilang heee

      Padam
  6. السلم عليكم ورحمة الله

    Seandainya bersinar cahaya ilmu di dalam dada, nescaya akhlak akan menjadi baik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam ustaz,

      eemm..betul kata ustaz, akhlak harus dijaga..

      Padam
  7. Awakni terkadang Jua suka melatah...

    BalasPadam
  8. Sebagai seorang Sahabat, pelan-pelan memberikan nasihat lah KY

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeemm..betul tu, sebagai sahabat kita berhak menegur, tapi biar berhemah

      Padam
  9. tak patut ada sikap macam ni..kita sesama insan harus bersikap baik dan rasional

    BalasPadam
    Balasan
    1. sikap mazmumah yang harus dibuang jauh2

      Padam
  10. memang tak mudah menyikapi seorang kawan yang cakap seperti ini.
    tetapi sabar dan berprasangka baik harus bisa kita jalani.
    Terima kasih atas perkongsian yang bermanfaat ini sahabat

    BalasPadam
    Balasan
    1. sabar itu penting dalam menghadapi apa jua situasi..cuma kadang2 sabar bisa hilang seandainya sentiasa berhadapan dengan sikap begitu..

      Padam
  11. kalau dah tegur pun sama jugak, tampar laju2 je..hehehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemmm...satu idea yg baik heheee, huuhuuuu...suka hati nak tampar anak org ek

      Padam
  12. benar..budi bahasa melambangkan budaya kita..

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemmm...menjaga akhlak itu penting dan menjadi sahabat yg disenangi org kan?

      Padam
  13. emang paling sebel kao ktmu org kaya gitu ya..

    oya,, ada hadiah kcil dsini http://ummuhilya.blogspot.com/2013/01/ngerjain-pr-dulu-ah.html

    boleh diambil jika brknan.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe..itulahkan, memang menyakitkan hati

      InysaAllah..nanti KY ambil, terima kasih

      Padam
  14. terima kasih tipsnya... menghaapi orang keras kita harus sedikit mengalah tapi di lain waktu harus diberi pengertian juga, jika kita ngotot juga wah bakal perang heheh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu, kalau dibiarkan mungkin makin menjadi2 perangainya....sama2 agus

      Padam
  15. Kalau memang dia teman pakai cara pertama dan ketiga sudah cukup,Tapi kalau sudah terlalu terpaksa terus terang.Tips yang bijaksana KY. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. terus terang jalan terbaik cuma kita harus pandai merbicara, supaya tidak menyakitkan hatinya kan? sama2, thanks kembali

      Padam
  16. salam KY :)

    jangan layan KY org berlagak mcm tu..makin dilayan makin menjadi2..

    klu x dilayan x kemana laa lagaknya dia... :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam ayie,

      setakat ini KY belum ada teman yg begitu, cuma kalau yg mengada2 tentang perasaan tu adalah, kadang2 menyampah lagi dr yg suka berlagak ni..

      Padam
    2. aik? mengada2 ttg perasaan? confirm lelaki ni kan?

      Padam
    3. tak kiralah lelaki ke perempuan, tengok aja dlm fb, status org bercinta..haaaa..kadang2 menyampah hihih

      Padam
  17. hehehe, iya KY, benar semua di atas tu.
    saya akan timbang ini sebagai sikap saya menghadapi itu.

    BalasPadam
  18. salam KY
    maaf baru sempat singgah :)
    kerap kali jumpa orang berlagak macem tu,tapi saya biarkan jer la....masuk telinga kanan kluar telinga kiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mas Reo memang terlalu. kenapa baru singgah kesini? payah! terlalu!

      Padam
    2. tapi kesabaran kita punya hadnya kan?

      Padam
  19. info yang bermanfaat KY..hehehe
    nitip follow blog KY ah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. thanks..terima kasih follow KY, InsyaAllah...nanti KY singgah kembali

      Padam
  20. boleh tipsnya ...ky ..tapi kadang-kadang adpula yang harus di lawan berlagak pula...smale..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ooo...kena lawan balik ya? jadi kita pun kena berlagaklah hihih

      Padam
  21. berkunjung malam kawan..
    nyimak saja artikelnya,, siip..

    BalasPadam
    Balasan
    1. selamat malam...thanks sudi singgah sini

      Padam
  22. kalau saya ..sebaiknya mengiyakan saja, tentunya sembari mencoba memperlihatkan kepada mata kepalanya sendiri hal yang sebenarnya :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. itu hal yg paling senag kita lakukan, cuma kadang2 kalau terlampau menyakitkan hati pulak

      Padam
  23. waduh, masuk telinga kanan keluar telinga kiri. sedang penggurahan telinga mungkin ya. hehe..

    BalasPadam
  24. Selamat malam KY,
    idenya sangat menarik dan bermanfaat, terima kasih sudah share..)

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih...untuk kita sama2 fikirkan bagaimana menangani org seperti itu

      Padam
  25. Selamat pagii :)

    BalasPadam
  26. dulu kecik2 suka buat2 berlagak...hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha..akk tak suka berlagak, tak tahu nak berlagak mengenai apa..

      Padam
  27. Betul mbak KY ... jangan sombong hidup di dunia...


    salam kenal yaa...

    BalasPadam
    Balasan
    1. sombong dan berlagak sikap mazmumah...seharusnya dibuang jauh2 dr peribadi kita

      salam kenal kembali

      Padam
  28. Connectify: Teknologi perisian tentera kini untuk pengguna. Baca selanjutnya..

    Teknologi Android 'bertempur' bersama tentera. Baca selanjutnya...


    Flashback trojan: Ancaman virus terbesar bagi pengguna Mac. Baca selanjutnya..

    BalasPadam
  29. .. wachhhhh,, tipsnya mancap jaya KY. he..86x ..

    BalasPadam
  30. student tak heran lah pakai semua tu . msti pakai loan ptptn hahahhaha

    BalasPadam
  31. kalaw saya tidak pernah melayani orang macam tu sob, saya cuekin je...? biar orang tu tau rasa....

    BalasPadam
  32. mulut orang kita takleh nak tutup.
    biar la orang nak kata pe..
    bila dah letih senyap la tu..huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeemmm..betul tu, tapi kalau punya sikap berlagak ni, payah dan diam, pasti ada je yg dia nak tunjukkan

      Padam
  33. Mantap nih tipsnya. Gimana khabarnya mbak KY?

    *HAPPY BLOGGING*

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah...sihat terima kasih hendra

      happy blogging to u

      Padam
  34. abaikann je.. dr sakit hati.. huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemm..itulah..kalau kita tak layan susah juga org yg berangin mcm ni..

      Padam
  35. sebagai tambahan.. sedia tuk ikhlas..
    mantap tulisannya :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah...belajar ikhlas terima kasih

      Padam
  36. salak kenal untuk malaysia

    BalasPadam
  37. ha ha ha ipad leh masuk poket~~

    BalasPadam
  38. yang jelas jalan terbaik untuk mengatasi org seperti itu memang no1 yg utama, yaitu harus bersabar, dan selebihnya point 2s/6 memang benar.
    selamat siang dan terima kasih
    semoga sukses selalu

    BalasPadam
    Balasan
    1. masalah besar kalau punya teman begini kan? hhiih

      Padam
  39. selalu bersabar dan teguhkan hati :) . bagus banget sharenya.

    BalasPadam
  40. Balasan
    1. hihiih..apa lai y boleh kita buat selain sabarkan?

      Padam
  41. tips ketiga dan keempat tu selalu sy pakai kalau dah malas layan
    (fllw u)

    BalasPadam
    Balasan
    1. thanks mama..

      pekakkan telinga hihih

      Padam