Nak Tahu? Al-Quran Terbesar Di Dunia

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum dan apa khabar semua. U alls pasti suka membaca kan? tak kisahlah baca apa pun, buku cerita ke, magazine ke, kalau remaja suka sangat baca novelkan? KY dulu pun macam tu juga..tapi yang satu ini boleh kita katakan sebuah buku, namun nilainya sangat berharga, peninggalan junjungan mulia kita untuk kita pelajari tentang Islam dan mengetahui tentang kehebat Allah swt, iaitu Al-Quran. KY tahu semua orang dah pernah melihat gambar dan mengetahui tentang kewujudan Al-Quran terbesar kan?

Ok..kali ini KY nak ajak u alls mengetahui serba sedikit tentang Al-quran terbesar ini, sedikit fakta yang KY cari, harap-harap masih ada yang sudi membaca dan mengetahui apa yang masih tidak di ketahui hehehe..jom..


1) Sebuah kitab suci Al-Quran yang dikatakan terbesar di dunia telah berjaya dihasilkan di ibu kota Afghanistan, Kabul. 

2) Penulis khat Mohammed Sabeer Khedri Hussani, 52 tahun dan 9 pelatihnya bertungkus lumus bekerja selama 18 jam sehari, 7 hari seminggu untuk mencipta karya agung itu.

3) Kitab suci al-Quran ini seberat 1,102 paun.

4) Ia mempunyai 218 muka surat kain serta kertas yang terikat di dalam penutup kulit yang diperbuat daripada 21 ekor kambing.

5) Kitab suci yang berukuran lebih daripada 7 kaki panjang dan 5 kaki lebar ini telah diperakui sebagai al-Quran terbesar di dunia oleh Kementerian Haji dan Hal Ehwal Agama Afghanistan.

Ok..itulah sedikit fakta tentang al-Quran terbesar ini. Kalau kita punya banyak waktu untuk membaca magazine, novel, tak kan kita tak punya masa untuk membaca al-quran kan? cukuplah sekadar satu hari, cuma satu muka surat, tapi lebih baik kalau lebih dari itu. InsyaAllah...

108 ulasan:

  1. salam KY :)

    info yg menarik KY...

    ada al quran terbesar dan ada juga al quran terkecil di dunia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam ayie,

      kalau al-quran terkecil tu, kY pernah juga tengok, dan ada juga kisah tentang bayi lahie bersama al-quran, kalau tak salah di india, rasanya, KY pun tak berapa ingat..itu pun salah satu al-quran terkecil

      Padam
  2. gimana nyetaknya?? pake tulisan tangan bukan.??.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yang itu mungkin..KY tak jumpa pula fakta tentang itu, nanti KY cari kembali thanks

      Padam
  3. menarik sungguh kan !.. done clik2

    BalasPadam
    Balasan
    1. menarik dan sangat menghargai mereka yg menciptakan al-quran ini

      Padam
  4. wah besar banget sobat... kalau alkur'an terkecil saya sudah pernah lihat. tapi kalau yang terbesar saya baru tau hehehehe

    terimakasih informasinya sobat...

    BalasPadam
    Balasan
    1. pertama kali tengok ya, KY fikir ini sudah tersebar..sama2

      Padam
  5. Informasi terbaru buat saya, sepertinya ini luar biasa besarnya, tapi sbg umat islam saya setuju banget. sebab bisa dijadikan pedoman hidup.
    sangat menarik dan bermanfaat postingannya.
    Terima kasih sudah berbagi

    BalasPadam
    Balasan
    1. satahu kita al-quran adalah pedoman hidup buat umat Islam..bila dicipta sebesar ini, bermakna, ia sangat dihargaikan?

      Padam
    2. Iya setuju, sekali kawan, Alqur'an sebagai pedoman umat islam, bila dibuat sebesar ini sangat dihargai, saya setuju sekali dan saya sangat menyukai dengan gagasan yg sangat bagus dan mulia ini.
      Terima kasih

      Padam
    3. Alhamdulillah...sama2

      Padam
  6. Ya Alloh, sungguh karya yang begitu mengesankan. Dikerjakan dengan menghabishan waktu 18 jan sehari, 7 ari seminggu benar-benar merupakan sebuah dedikasi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. menghabiskan waktu dengan perkara yang sangat membanggakan

      Padam
  7. Subhanallah....berbangga jugak ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah...menghargai al-quran

      Padam
  8. Ya ALLAH,mulia hati yg cipta ni.bgus sgt..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah..semoga mereka sentiasa disayangi Allah swt aamiin

      Padam
  9. besarnye. tp nape xbukak leh tgok tulisan kt dlm tu camne kan :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. ok ye ke? sorry KY tak ambillah gambar dlm tu, apa2 kat google dah banyak, google je lah hihih

      Padam
  10. Subhanallah....besarnye
    ini first time saya lihat Al-Quran terbesar di dunia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebenarnya hal ni dah lama tersebar, mungkin tak meluas lagi kut..

      Padam
  11. Balasan
    1. kenapa, tempat asal adam ek hehehe

      Padam
  12. Sungguh suatu karya yang sangat langka dan benar-benar luar biasa ya.. bisa membuat Alquran se besar itu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. selagi ada keinginan dan keazaman yg kuat, semuanya boleh jadikan?

      Padam
  13. betul kata KY..samalah dgn saya banyak baca buku lain..al-quran jarang2 jer..lepas ni nak ubah sikap..artikel yg bagus utk diambil pengajaran :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama2lah kita berubah, itupun peringatan buat diri KY juga, biasalah kadang2 alpa dengan keseronokkan dunia ni..

      Padam
  14. rasa teringin...nak pergi tenguk pula....hari2 tengok yang kecil je...

    BalasPadam
    Balasan
    1. KY pun..kalau boleh tengok dengan mata sendiri, tak tahu nak cakap apa..

      Padam
  15. Salam KY..

    Info yang menarik terima kasih.
    Cukup kagum dengan seni khat ni. Pernah belajar dulu tapi tak pandai sangat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam..

      KY pun minat dengan khat, selalu cuba buat, tak cantik langsung tulisan heeee

      Padam
  16. met siang met rahat mbk KY. wa ane baru tau mbk Kalu Ada quran terbesar di dunia mbk trmksih mbk dah berbagi

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama2..sekarang sudah tahu, cari infonya di google lagi banyak

      Padam
    2. mlm mbk oh gitu'y mbk KY. Tpi Kalu Aq carinya Di luar googel mbk hehehe.

      Padam
    3. boleh juga kali hehehe

      Padam
  17. skrng ni al-quran pun dah ade app dalam nset.
    kalo takde masa nak baca lg tak tau la :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul cakap nick, tak ada alasan lagi sekarang..

      Padam
  18. Muliakan Al Quran amalan yang terbaik..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah...sama2 kita menjaganya

      Padam
  19. besar tu.. masalahnya ada orang baca tak? ke buat perhiasan jer.. kalau buat perhiasan masalah juga tu!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. KY rasa itu dibuat sebagai tanda penghargaan, lambang Islam

      Padam
    2. benner banget mbk KY itu penghargaan, lambang Islam lambng agama kita'y mbk KY

      Padam
  20. wah..memang besar... rajin betul mereka yang membuatnya.. terbaik :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah...ada juga yg mencipta sejarah tersendirikan?

      Padam
  21. Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya;

    (Al-Mu'minuun 23:1-2)

    :)

    BalasPadam
  22. tapi sayang kalau tidak dibaca. . .
    cause Al Quran tujuannya untuk dibaca :D

    shalloomm

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang al-qurqn itu untuk dibaca, bacalah yg ada dengan kita, itu dibuat mungkin sebagai lambang kebesaran islam..supaya org2 bukan islam juga tahu kehebatan al-quran

      Padam
  23. alhamdulillaah, alangkah bahgianya jika bisa turut membacanya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah.....bisa membacanya tulisannya juga jelas, singgah aja di sana heee

      Padam
  24. Subhanallah...

    Kitab suci.
    Kalam Agung.

    Tenang & tenang.
    (^__^)Y

    Moga Allah kasih dirimu.

    BalasPadam
  25. InsyaAllah berkah...secara explisit maupun implisit Qur'an memang terbukti kebesarannya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeemmm...betul tu, dengan adanya al-quran yg terbesar ini, mudah lagi untuk org bukan islam mengetahui lebih lanjut tentangnya

      Padam
  26. dimanapun, apapun bentuknya, tetap bernilai tinggi. ditambah manusia yang membacanya dapat konsiten dalam pengamalan sehari-hari

    BalasPadam
    Balasan
    1. adakah kita termasuk dlm golongan itu? InsyaAllah

      Padam
  27. suatu karya besar dari sesuatu yang besar

    BalasPadam
    Balasan
    1. dan keajaibannya juga besar..fadilat membaca dan memahaminya lagi besar

      Padam
  28. sungguh karya yang agung. dan ada juga Al-Quran terkecil di dunia..

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeemmm..ada, tapi KY belum jumpa fakta tentangnya..InsyaAllah..nanti KY akan selidik hihih

      Padam
  29. Subhanalloh,semoga dengan adanya Alqur'an terbesar,bisa memicu kita untuk lebih sering membaca ayat suci Alquran,,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah...sekarang guna phone pun boleh, jadi tiada alasan untuk kita mengabaikannya

      Padam
  30. pasti butuh biaya yang besar untuk membuatnya

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang besar, kalau tak silap KY menelan belanja 9 juta dolar

      Padam
  31. Besaq nye...cantik pula, tapi sayang...hanya untuk pameran.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tapi itu melambangkan agama kita, rasanya tak sia2 penciptaannya

      Padam
  32. sekadar pameran atau di baca juga eh..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ini dibuat sebagai lambang agama islam...dicipta khas dengan satu niat menghargai al-quran..mungkin

      Padam
  33. Ayuh kita membaca al-quran satu juzuk sehari. :)

    BalasPadam
  34. Semoga jadi manfaat buat yanglain ya KY, nice info

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah...terima kasih laurencius

      Padam
  35. Ass mba

    info yang menarik nie mba..makasih atas infonya..salam kenal ..;D

    BalasPadam
  36. ijinkan menyimak kawan ..salam kenal

    BalasPadam
  37. kunjungan lagi di sini sobat.... pa kabar nih..?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah..KY sihat2 aja...terima kasih ya

      Padam
  38. weleh wele alqurannya gede amat

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehhee...besar ya..memang tapi baguskan

      Padam
    2. hebat ya Mohammed Sabeer Khedri Hussani ... kreatif..

      Padam
  39. subahanallah.... memang besar Al-Quran ni

    BalasPadam
  40. Masya ALLAH sunguh maha karya yang luar biasa ya sob...

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeemmm...keinginan yg bersungguh2 dlm mencipta sesuatu yg sangat bernilai

      Padam
  41. jangan buat besar2 saja.. yg penting, baca dan amalkan.. hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah..pha, kita baca sama2 ek

      Padam
  42. Subhanallah qur'annya gede amat yah
    bisa buat baca rame-rame tuh, hehe :D

    BalasPadam
  43. met sore mbk KY silakan klu ada waktu ambil Award nya mbk'y

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih BL, nanti KY tampal di blog ya,

      Padam
  44. .. wachhhhh,, yg liat langsung puas tuch. he..86x ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hihiih..benar tu, besarkan?

      Padam
    2. .. hu um KY. kalo dipake tadarusan enak tuch. he..86x ..

      Padam
  45. terima kasih...peringatan untuk kita semua

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemm...supaya janan mudah lupa membaca al-quran..

      Padam
  46. kulit 21 ekor kambing. banyak tuuu...

    BalasPadam
  47. You made some good points .I did a little research on the topic and found that most people agree with your blog. Thanks.

    BalasPadam