Lelaki Bermulut Herot

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum....kali ini KY nak cerita kisah sejarah Islam....biasalah kita kadang-kadang terlupa, belajar masa sekolah dulu..kan? Kisah tentang seorang lelaki yang bermulut herot. kenapa beliau boleh jadi begitu..jom KY cerita..tapi cerita ni sedikit panjang..tapi harus baca sampai habis...hehehehe

Orang-orang kafir Quraisy Makkah akan buat apa saja untuk menyakiti dan menyusahkan Rasulullah saw. Tak cukup dilakukan seorang, malah mengajar yang lain ikut serta. Rasulullah tidak pernah mengambil hati, malah sentiasa menunjukkan akhlak yang mulia. Baginda selalu berpesan supaya kita berbuat baik kepada orang yang berbuat jahat kepada kitakan?

Antara orang Quraisy itu adalah Hakam bin Abi Asy. Beliau ada cara sendiri untuk mengenakan Rasulullah. Dia tidak memukul Rasulullah..tetapi dia suka mempamerkan mimik muka yang hodoh dihadapan Baginda. Pada suatu hari Hakam terserempak dengan Rasulullah lalu mengejek-ngejek dari belakang. Dia menjuih-juihkan bibirnya, mencabikkan mulutnya, menjelir-jelirkan lidahnya dan mengerut-ngerutkan hidung. 

Rasulullah tidak endahkannya malah merasa simpati pada Hakam. Sampai begitu sekali dilakukan hanya untuk melepaskan marah dan sakit hatinya pada Baginda. 

Lama-kelamaan, melihat musuh Allah tidak berhenti-henti berkelakuan buruk, Rasulullah saw pun menegur. Baginda bukan mendoakan sesuatu yang buruk tetapi sekadar mengingatkan. Kata Rasulullah, "nanti hidung dan mulutmu menjadi seperti yang engkau buat itu. Tidak dapat diperbaiki lagi."


Terbahak-bahak Hakam ketawa. Dia merasakan kata-kata Rasulullah itu melucukan. Dia mengira Rasulullah hanya menakut-nakutknya. Tetapi tiba-tiba muka Hakam menjadi hodoh dan cacat. Hidungnya berkerut manakala mulutnya terjuih. Hakam cuba mengembalikan mukanya seperti sedia kala tetapi tidak boleh. Otot-otot mukanya sudah menjadi kejang dan mati. Hakam tidak dapat berbuat apa-apa lagi.

Apa yang kita dapat dari cerita diatas. banyak ikhtibar yang kita dapat. Sekalip mata saja Allah memberikan balasan-NYA kepada orang yang menghina Rasulullah saw. Allah berkuasa melakukan apa saja yang dikehendakiNYA walaupun pada fikiran kita tidak masuk akal. Kadang-kadang balasan Allah ini terjadi di dunia..orang cakap balasan yang dibayar cash. Jadi ingatlah..kalau kita berbuat baik pasti kita akan mendapat balasan yang baik begitu juga sebaliknya..Wallahualam

35 ulasan:

  1. takutnya Ky....kekasih Allah...diejek...terimalah balasannya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeemmm...Rasulullah adalah rasul yang paling dihormati..dan kita sebagai umatnya..sangat bertuahkan?

      Padam
  2. met mlm KY. trmksi banyak ini info sangat bermanfa'at sekali.. mlm sobat

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama2 kembali...semoga kita jangan sesekali menganiyanya org lain..

      Padam
    2. bener kak KY, jangan menganiaya orng lain tp bentuk aniaya juga macam-macam bukan hanya dg sentuhan tp jg dg ucapan yang gak pantas di ucap oleh seorang muslim. misalkan mencela , ya islam cinta damai dan ALLAH sayang kepada kita umat yang sabar dan taat kepadaNYA.
      terimakasih kak KY sudah berbagi dan sling mengingatkan :)
      senang berkunjung kesini, maaf ya miztia baru bisa blogwalking :)
      .

      Padam
    3. betul tu..sbb itu kita sentiasa kena menjaga tutur kata, kerana itu lagi berbisa kan?

      tak pa KY faham..thanks

      Padam
  3. kata2 Rasulullah SAW semuanya adalah benar2 akan berlaku. Subhanallah

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu ayie..kata2 diibaratkan doa apa lagi ianya keluar dr mulut Rasulullah saw..insan yg paling mulia

      Padam
  4. pengajaran buat kita semua.. sentiasa lah kita berbuat baik sesama manusia.. buat baik berpada-pada dan buat jahat jangan sekali..

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeemmm...betul tu awak..kalau kita sentiasa berjaga2 dalam setiap perbuatan atau perkataan...InsyaAllah, kita pasti akan disenangi

      Padam
  5. Ada pepatah mengatakan "perkataan adalah do'a", dan kita harus berusaha senantiasa bertindak baik pda diri sendiri terlebih pada orang lain. Inspiratif KY. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu Rudy..berusahalah menjadi yg terbaik

      Padam
  6. السلم عليكم ورحمة الله

    Allah s.w.t. telah mengangkat martabat junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. dengan sesuatu kedudukan yang tiada tolok bandingnya dengan Nabi, manusia, dan makhluk yang lain. Maka wajarlah kita sebagai umatnya memuliakannya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam ustaz,

      sentiasa menyanjungi Rasulullah..kerana kita adalah umatnya..terima kasih ustaz

      Padam
  7. ambil iktibar jangan jadi seperti Hakam kerana mulut badan binasa....jaga2 mulut kita semua agar tidak mengeluarkan kata2 yang berbisa....yang akan menyakiti hati orang bahkan Allah pun tak suka....

    BalasPadam
    Balasan
    1. yap..betul tu Yan, menjaa akhlak adalah sesuatu yg dituntut dlm Islam

      Padam
  8. setuju dikk
    hukuman di atas dunia nielah yg paling kita takut
    jika terjadi seperti hakam ... bagaimana nak menghadapi dan mengharungi hidup ini.... kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeemmm...betul tu kak, jadikan kisah ini sebagai pengajaran buat kita disaat kita mahu melakukan sesuatu yg tidak disukai

      Padam
  9. .. setujuh7 aq. orang baek emank wajar kalo dibalas baek, namun kalo gak tuch gimana?!? ..

    BalasPadam
  10. sebagai pembelajaran...tidak selalu kasar dibalas kasar.....rasulullah adalah pribadi yang sempurna....

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul..itu hanya peringatan dan nasihat Rasulullah..jangan sesekali kita berbuat jahat dan aksar pada yg lain

      Padam
  11. Kadang-kadang balasan
    Allah ini terjadi di dunia..orang cakap
    balasan yang dibayar cash. Jadi
    ingatlah..kalau kita berbuat baik pasti kita akan mendapat balasan
    yang baik begitu juga
    sebaliknya.. dan itu memang terbukti benar adanya ya..

    BalasPadam
  12. jom kita sume berlomba mencari kebaikan didunia untuk bekal di akhirat nanti,dengan mencari kebaikan atas redha ALLAH SWT.

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah...mencari dan terus mencari selagi kita diberi peluang di bumi

      Padam
  13. Nice posting, semangat posting terus yah

    BalasPadam
  14. Balasan
    1. betul..jadi kita kena sentiasa menjaga tutur kata

      Padam
  15. Kita tidak boleh memandang seseorang dari lahirnya saja, banyak contoh yg dtauladani dari rosulullah, semoga bisa membuka hati kita semua

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju..kenali dulu baru blh menilai

      Padam
  16. mau tanya ni...bermulut herot itu artinya apa ya...hehe,,maaf soalnya saya dari sebrang Indonesiii :)

    BalasPadam