Lelaki Bermulut Herot

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum....kali ini KY nak cerita kisah sejarah Islam....biasalah kita kadang-kadang terlupa, belajar masa sekolah dulu..kan? Kisah tentang seorang lelaki yang bermulut herot. kenapa beliau boleh jadi begitu..jom KY cerita..tapi cerita ni sedikit panjang..tapi harus baca sampai habis...hehehehe

Orang-orang kafir Quraisy Makkah akan buat apa saja untuk menyakiti dan menyusahkan Rasulullah saw. Tak cukup dilakukan seorang, malah mengajar yang lain ikut serta. Rasulullah tidak pernah mengambil hati, malah sentiasa menunjukkan akhlak yang mulia. Baginda selalu berpesan supaya kita berbuat baik kepada orang yang berbuat jahat kepada kitakan?

Antara orang Quraisy itu adalah Hakam bin Abi Asy. Beliau ada cara sendiri untuk mengenakan Rasulullah. Dia tidak memukul Rasulullah..tetapi dia suka mempamerkan mimik muka yang hodoh dihadapan Baginda. Pada suatu hari Hakam terserempak dengan Rasulullah lalu mengejek-ngejek dari belakang. Dia menjuih-juihkan bibirnya, mencabikkan mulutnya, menjelir-jelirkan lidahnya dan mengerut-ngerutkan hidung. 

Rasulullah tidak endahkannya malah merasa simpati pada Hakam. Sampai begitu sekali dilakukan hanya untuk melepaskan marah dan sakit hatinya pada Baginda. 

Lama-kelamaan, melihat musuh Allah tidak berhenti-henti berkelakuan buruk, Rasulullah saw pun menegur. Baginda bukan mendoakan sesuatu yang buruk tetapi sekadar mengingatkan. Kata Rasulullah, "nanti hidung dan mulutmu menjadi seperti yang engkau buat itu. Tidak dapat diperbaiki lagi."


Terbahak-bahak Hakam ketawa. Dia merasakan kata-kata Rasulullah itu melucukan. Dia mengira Rasulullah hanya menakut-nakutknya. Tetapi tiba-tiba muka Hakam menjadi hodoh dan cacat. Hidungnya berkerut manakala mulutnya terjuih. Hakam cuba mengembalikan mukanya seperti sedia kala tetapi tidak boleh. Otot-otot mukanya sudah menjadi kejang dan mati. Hakam tidak dapat berbuat apa-apa lagi.

Apa yang kita dapat dari cerita diatas. banyak ikhtibar yang kita dapat. Sekalip mata saja Allah memberikan balasan-NYA kepada orang yang menghina Rasulullah saw. Allah berkuasa melakukan apa saja yang dikehendakiNYA walaupun pada fikiran kita tidak masuk akal. Kadang-kadang balasan Allah ini terjadi di dunia..orang cakap balasan yang dibayar cash. Jadi ingatlah..kalau kita berbuat baik pasti kita akan mendapat balasan yang baik begitu juga sebaliknya..Wallahualam