Kisah Perbualan Antara Allah Dan Jibril A.S

بسم الله الرحمن الرحيم


Salam buat semua. Kali ini KY ada lagi satu cerita nak dikongsi dengan u alls, dan KY rasa masih ada di luar sana yang masih tidak tahu tentang kisah ini...KY pun macam tu juga, KY terbaca kisah ini dalam buku, apatah tajuknya, KY dah lupalah...heeee...tapi KY adalah catat sikit tentangnya...jadi apa kata teruskan membaca ok....


Allah SWT selesai menciptakan Jibril as dengan bentuk yang cantik, dan Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang, sayap itu antara timur dan barat (ada pendapat lain menyatakan 124, 000 sayap).

Setelah itu Jibril as memandang dirinya sendiri dan berkata: “Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripada aku?.”

 Lalu Allah swt berfirman yang bermaksud.. “Tidak” Kemudian Jibril as berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada Allah swt. dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun.

Setelah selesai Jibril as solat, maka Allah SWT berfirman yang bermaksud. “Wahai Jibril, kamu telah menyembah aku dengan ibadah yang bersungguh-sungguh, dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku seperti ibadat kamu, akan tetapi di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai, namanya Muhammad.’ Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa,

Sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar sahaja, dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kurang, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga. Maka demi kemuliaan-Ku dan ketinggian-Ku, sesungguhnya solat mereka itu aku lebih sukai dari sholatmu itu. Kerana mereka mengerjakan solat atas perintah-Ku, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintah-Ku.“

Kemudian Jibril as berkata: “Ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?“

Lalu Allah berfirman yang bermaksud. “Ya Jibril, akan Aku berikan syurga Ma’waa sebagai tempat tinggal…“

Kemudian Jibril as meminta izin kepada Allah untuk melihat syurga Ma’waa. Setelah Jibril as mendapat izin dari Allah SWT maka pergilah Jibril as dengan mengembangkan sayapnya dan terbang, setiap dia mengembangkan dua sayapnya dia boleh menempuh jarak perjalanan 3000 tahun, terbanglah malaikat jibril as selama 300 tahun sehingga ia merasa letih dan lemah dan akhirnya dia turun singgah berteduh di bawah bayangan sebuah pohon dan dia sujud kepada Allah SWT lalu ia berkata dalam sujud:

“Ya Tuhanku apakah sudah aku menempuh jarak perjalanan setengahnya, atau sepertiganya, atau seperempatnya?“

 Kemudian Allah swt berfirman yang bermaksud. “Wahai Jibril, kalau kamu dapat terbang selama 3000 tahun dan meskipun aku memberikan kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang seperti yang telah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada sepersepuluh dari beberapa perpuluhan yang telah kuberikan kepada umat Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan…. .”

MasyaAllah....kerana solat dua rakaat, imbalannya cukup besar..adakah kita mahu melepaskan peluang itu?Begitu kasih dan besar rahmat Allah pada hamba-hambaNya..beruntung bagi mereka yang menyucikan diri dan rugilah bagi mereka yg mengotorinya....Sayangnya Allah pada kita umat Nabi Muhammad...Nabi Akhir Zaman....Nabi kesayangan kita..... wallahualam...

76 ulasan:

  1. selamat malam Ky yang baik hatinya..
    cerita ini yang aku sangat suka sekali.
    sangat menggugah hati dalam terus semangat beribadah kepada Allah swt..

    terima kasih telah berbagi..
    I love Allah and Rasul-Nya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. selamat siang lukman,

      Alhamdulillah...kalau iamn kita semakin kuat..

      sama2

      Padam
  2. entri yang sangat bagus KY
    semoga berkah dan bermanfaat untuk semua.
    maaf KY dah dari tadi nak komen tapi tak leh...line digi ku lembab :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah...InsyaAllah...semoga kita menjadikan kisah ini sebagai pencentus semangat ya Reo

      Padam
  3. hmmm.. tapi kita sendiri yang menjauhkan diri daripadaNya sedangkan Dia mengasihi kita.... rasa bersalah sangat...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu..kita yg selalu lupa padaNYA..

      Padam
  4. trmakasi mbk dah berbagi postingan yang sangat bermanfaat mbk.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama-sama...semoga memberi manfaat buat semua ya

      Padam
    2. 'y mbk trmks jga buat postingan yng bermanfaat,ini.

      Padam
  5. memang sebagai ummat Muhammad kita kena syukur byk2..KY...

    betapa besarnya kelebihan menjadi ummat baginda SAW...hingga ada nabi2 terdahulu yg minta klu x dpt jadi nabi akhir zaman dpt jadi ummat nabi akhir zaman pun jadi laa...

    al hamdulillah...salam dan selawat utk baginda..kaum keluarga dan para sahabat baginda.

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah...sama2 kita lakukan selalu selawat buat Bainda..aamiin

      Padam
  6. wahhhh rajin nya blogger nie selalu update

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe...tak selalu juga, ada idea br boleh update

      Padam
  7. Balasan
    1. thanks..Azie, semoga bermanfat ya

      Padam
  8. MASYALLAH....Sungguh HEBATNYA balasan ALLAH kepada kita manusia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa lagi umat Nabi Muhammad, banyak kelebihannya

      Padam
  9. Malaikat adalah makhluk yang sangat taat kepada Allah SWT. Kita lagu mana? :)

    jom:
    http://pemudattbc.blogspot.com/2012/12/ayahku-seorang-pejuang.html

    BalasPadam
    Balasan
    1. kita juga boleh menjadi manusia yg taat kepada Allah..asalkan kita sentiasa memperbaiki diri menjadi yg terbaik InsyaAllah

      Padam
  10. tq sher this ye

    BalasPadam
  11. kisahx baru sy dengar.., thx ilmux ya.. *smile

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama2 Rohit, semoga sama2 kita mendapat manfaat drnya

      Padam
  12. MasyaAllah....kerana solat dua rakaat,
    imbalannya cukup besar..adakah kita
    mahu melepaskan peluang itu?Begitu
    kasih dan besar rahmat Allah pada
    hamba-hambaNya..beruntung bagi
    mereka yang menyucikan diri dan rugilah bagi mereka yg
    mengotorinya... Dan semoga kita semuah tidak termasuk orang-orang yg lalai

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah...semoga kita sentiasa memperbaiki diri

      Padam
  13. masya Allah cuma dua rakaat saja, tapi masih banyak ummat Muhammad SAW yang tidak shalat sunnat.

    semoga kedepannya saya pribadi lebih banyak melakukan shalat sunnat
    makasih share nya KY :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama2..semoga kita mengamalkan yg terbaik untuk diri sendiri

      Padam
  14. kunjungan malam nih Ky

    ilmu nya sangat bermamfaat, dah lama ga pernah dengar ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. selamat pagi...InsyaAllah...moga2 kita mendapar manfaat dr kisah ini

      Padam
  15. Semoga menjadi peringatan buat umat islam untuk lebih baik :D

    Ditunggu follow baliknnya ya ... :D

    @Salam Kenal

    [ Unimportant Notebook ]

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah...buat panduan kita menjadi manusia yg baik atau lebih baik

      Padam
  16. Sangat menyentuh sekali sobat, membaca kisah seperti yg disampaikan dalam artikel ini ternyata sangat menarik sekali, banyak hikmah dan menambah pelajaran terhadap keimanan kita thd Allah, sangat bermanfaat sobat, Saya tungggu lagi kisah berikutnya sobat
    Terima kasih telah berbagi, salam sukses selalu

    BalasPadam
    Balasan
    1. kadang2 kita terlupa sebenarnya masih banyak kisah2 yg belum kita ketahuikan? dan KY berharap kita bisa mendapat manfaat dr kisah ini dan terus memperbaiki diri

      Padam
  17. ya Allah....rasa lalai jerr selama ni...susahnya utk khusyuk....

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeemmm...tak apa, kita masih mampu lakukan yg terbaik InsyaAllah

      Padam
  18. asalamualaikum...
    sy sempatkan dulu haddir disini

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam....terima kasih ya

      Padam
  19. Balasan
    1. tak apa2..semakkan aja heheee..terima kasih sudi singgah ke sini

      Padam
  20. keren gan....makin tau ane...
    thedragao.blogspot.com

    BalasPadam
  21. meskipun aku gak baca lengkap tapi aku meyakini kisahnya memang teladan ya kak :)
    .

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeemmm...betul tu, semoga kita mendapat semangat dr kisah ini untuk mereruskan kehidupan kita dengan lebih baik

      Padam
  22. Alhamdulillah, selalu ada makna yang bisa aku ambil dari postingan KY, terima kasih.

    BalasPadam
  23. Salam Ky.. Sayu hati bila baca entri ni.. Betapa kasihnya ALLAH pada kita Umat NABI MUHAMMAD... tapi kita selalu lalai dengan perintahnya...

    Semoga ALLAH Ampunkan dosa2 kita semua...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu NH, kita yg selalu lalai dan melupakanNYA..

      aamiin..sebtiasa berdoa padaNYA..

      Padam
  24. Kisah Perbualan yang sangat menyejukkan, Terasa diri ini merasa damai dan juga tenang. Semoga Allah SWT memberkahi kita semuanya. Tahniah. Great posting indeed

    BalasPadam
    Balasan
    1. aamiin InsyaAllah...terima kasih Asep

      Padam
  25. السلم عليكم ورحمة الله

    Allah memuliakan kita manusia kerana Islam dan derajat kita bisa diangkat lebih mulia dari malaikat kerana kita bisa mengawal hawa nafsu dan melakukan ketaatan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam ustaz,

      betul sekali kata2 ustaz, terima kasih

      Padam
  26. sunguh beruntung nisn kita ya sob,di ciptakan sebagai umatnya Nabi Muhmmad...selalu d lipat gandakan pahalanya dar pada umat terdahulu....betul..betul...betul..

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeemmm...banyak kelebihan menjadi umat Nabi Muhammad..Alhamdulillah

      Padam
  27. Assalamualaikum KY,

    N3 yang sangat baik buat renungan kita semua...
    Terima kasih ya kongsi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam Ros,

      sama2, semoga kita mendapat manfaat dr kisah ini

      Padam
  28. syukran kak... yup banyak membaca bertambah ilmu kan.. jannatul ma'wa... subhanallah... ummat nabi Muhammad saw yang Allah sayang sgt...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah...terima kasih firdaus, semoga kita sentiasa melakukan yg terbaik buat diri sendiri

      Padam
  29. Assalamualaikum KY....
    sorry lambat singgah....sibuk sangat minggu nie....tq kongsi info nie ye...

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam Yan,

      tak apa, semoga yan senstiasa sihat bersama keluarga tersayang.

      Padam
  30. Semoga kita semuah termasuk dari golongan yg sentiasa mengerjakan dan mendirikan shalat...

    BalasPadam
  31. subhanallah...terimakasih sudah diingatkan :-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama2..masih banyak kisah yg kita tidak mengetahuikan?

      Padam
  32. maaf ukhti KY, adakah sumber yang rojih dari cerita di atas, karena akan berpengaruh pada aqidah.. kalau masalah aqidah salah sedikit, bisa kekal kita di dalam neraka. Naudzubillah

    BalasPadam
    Balasan
    1. kisah ini diceritakan oleh ustaz, ianya sekadar mengingatkan kita tentang kelebihan solat sunat...

      maaf juga kalau kisah ini bisa mendatangkan sedikit masalah..

      Padam
  33. kunjungan siang kak....

    Kunjug balik yo..http://luhurfatah10.blogspot.com/

    BalasPadam
  34. As salamualaikum,

    Dengan rasa rendah diri saya ingin mengetahui sumber sebenar kisah di atas. Harap perbetulkan apa yang saya utarakan ini. Jika suatu riwayat itu ada mnyebut tentang firman Allah, bermakna ia bersumberkan Al Quran atau hadith Qudsi. Tanpa menyebut sumber yang sahih berkenan firman Allah, kita telah menyandarkan sesuatu pada Allah.

    Sedangkan kita dilarang menyandar suatu hadith kepada Rasulullah tanpa sanad yang sahih, inikan pula firman Allah.

    BalasPadam