Adakah Kita Makhluk Yang Suka Mengeluh?

بسم الله الرحمن الرحيم


Pernah tak kita menilai diri sendiri? Berapa kali kita mengeluh dalam sehari? Mengapa dan kenapa ini terjadi ? dan apakah puncanya? Percaya atau tidak, kita sentiasa mengeluh atas perkara kecil atau besar. Kalau panas, kita nak suruh hujan, bila dah diturunkan hujan, eeeemmmm...masih mengeluh...

Orang selalu juga kata, hidup ini TERLALU sukar, betullah KY pun percaya, tetapi..itu kalau kita yang menyukarkannya, kan??? Biasalah kalau ujian dan dugaan datang, itu semua untuk memperkuatkan lagi diri kita, supaya kita tidak menganggap hidup ini tidak TERLALU mudah.


Walaupun kita hidup di dunia ini, sudah cukup semuanya, tapi masih saja mengeluh, kalau macam tu, bagaimana hati kita nak merasa tenang dan puas kan? Cuba u alls amati firman Allah ini..

"Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kedekut.Apabila dia di timpa kesusahan dia berkeluh kesah dan apabila dia mendapat kebaikkan dia amat kedekut? (al-Ma'arij)

Disaat hidup kita tidak seperti kita impikan, adakah kita akan menyalahkanNYA? adakah kita akan mengadu pada manusia tentang hal ini? kerana kita fikir kita lebih bijak dan adil? Adakah kita nak menghakimi Allah? Astagfirullah al'azim....Ingatlah sebaik-baik hakim, dia adalah Allah swt.

"Bukankah Allah adalah hakim yang sebaik-baiknya (paling adil)? (at-Tiin)

Sahabat dan teman.....Sekiranya dengan sindiranNYA, kita masih tidak merasa malu, maka pada sindiran siapa lagi kita patut malu? Bagaimanakah kita akan menyedari kekurangan dan segera memperbaiki diri? Sebenarnya keadaan kita yang suka mengeluh itu, tidak akan menjadikan kehidupan kita lebih baik. Sama-samalah kita muhasabah diri...Wallahualam