Ada Allah Di Setiap Waktu


بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum, dah masuk cuti sekolah ni kan? u alls ada plan nak bercuti ke..KY rasanya setakat ini belum ada plan lagi...kalaulah boleh pergi melancong ke Bali bestnya...teringin sangat...hujung bulan mac nanti, jiran KY nak pergi umrah...lagilah best, dapat menjejak kaki ke sana...bilalah KY pula di jemput ke sana...semua pasti nak ke sanakan?..sama-samalah kita berdoa semoga Allah panjangkan usia dan memberi kita peluang...menjejak ke Tanah Suci..aamiin.

Berbalik pada tajuk di atas, kita percayakan dimana saja kita berada pasti ada Allah di situ, sebab itulah kalau kita mahu lakukan sesuatu kesalahan atau apa saja, kita kena ingat.. walaupun manusia tak nampak, tapi Allah swt sentiasa nampak, kita tak dapat nak sembunyikan apa-apa dari pandangan Allah...KY nak sampaikan satu pesanan buat diri KY sendiri dan u alls semua..dann...kita kena selalu ingat...


Sahabat....
Jika sendiri....jangan merasa sepi,
Ada Allah yang mengawasi,
Jika sedih....jangan pendam dalam hati,
Ada Allah tempat berbahagi,
Jika marah....jaga fikiran dan hati
Ada Allah tempat menenangkan diri.
Jika bahagia...jangan menjadi lupa,
Ada Allah tempat memuja,
Dan INGATLAH....
Ada Allah di setiap waktu kita.

38 ulasan:

  1. cuti sekolah...hurm...fiza pun x terpikiaq lagi nak bawak anak2 pi mana...ingat nak balik kg ja...sapa yg x teringin nak kerumah Allah...asal ada niat insyaAllah dipermudahkan oleh Allah untuk jejak kaki ke rumahNYA....InsyaAllah....

    BalasPadam
    Balasan
    1. bestnya kalau ada kampung...KY ni tak de kampung...kat sini jelah...kampung halaman..

      aamiin

      Padam
  2. Terima kasih atas nasehatnya..
    Sungguh lukman sangat suka sekali dengan bahasanya itu..
    semoga lukman terus ingat Allah dimanapun berada dan kapanpun lukman ada..

    BalasPadam
    Balasan
    1. in shaa allah....sentiasalah berdoa moga Allah..tetapkan hati kita

      Padam
  3. slmat mlm mbk KY aq suka postingan ini sangat bagus mbk ky

    BalasPadam
  4. .. bener banget,, Allah akan selalu ada dan sayang sama kita^. Alhamdulillah,, semoga aja aq slalu dilindungi oleh-NYA. aamiin,, ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. aamiin...sentiasa simpan dalam hati..Allah terlalu hampir dengan kita

      Padam
  5. "... ketahuilah, dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang"
    (Ar-Ra'd 13:28)

    BalasPadam
  6. Allah memang akan selalu di tengah-tangah kita, Dia ada untuk menjaga kita. Bali sudah menunggu anda mbak. :D
    Salam kenal dari saya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Allah sentiasa ada dekat kita cuma kita saja yg kadan2 menjauhiNYA...

      in shaa allah....bila sampai waktu dan ketika, pasti bmak jua akan ke Bali heee

      Padam
  7. Allah sentiasa dekat dengan kita...cuma kita kekadang menjauhi Nya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeemmm...betul tu Bunda, kita yg menjauhkan diri

      Padam
  8. betul tu, kita aje yg kdg2 terlalai dan lupa kan !

    BalasPadam
    Balasan
    1. manusia...tak lari dr sikap alpa dan lalai...tapi itu bukanlah alasankan KA

      Padam
  9. salam KY :)

    perkara berkaitan dgn IMAN yang paling asas..tapi ramai org yang tak merasa hakikat ini hingga mereka selalu melalaikn suruhan Allah dan melakukan perkara yang Allah larang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam ayie,

      kena didik dr awal iman dan takwa...

      Padam
  10. Sebuah pencerahan saya dapatkan disini. sungguh bagus dan membuat saya menyadari hakikat saya sebagai hamba Allah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alamdulillah....sebagai hambaNYA...sama2lah kita ingat mengingati

      Padam
  11. sama2 kita mengigati Allah dalam apa jua yang kita lakukan....

    BalasPadam
  12. Insyaallah..akan smpai kesana juga. Sihat sebelum sakit. Muda sebelum tua. Senang sebelum susah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. in shaa allah...aamiin ingat 5 sebelum 5

      Padam
  13. Betul tu Allah sentiasa ada bersama kita dan kita sebagai hambaNYA kenalah sentiasa mengingati Allah dan lakukan perintahNYA.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sangat setuju...sama2 muhasabah diri

      Padam
  14. Alhamdulillah puisi nya menyejukan hati :D

    btw kamu asal dari Malaysia?

    BalasPadam
  15. alhamdulillah dapat pencerahan disini, terimakasih sudah mengingtakan diri ini...

    BalasPadam
  16. Jelas dan benar Dia ada disetiap waktu dan hati kita asal kita selalu berdoa dan berbuat baik selama kita masih diberikan-NYA nafas kehidupan.

    BalasPadam
  17. beznye klo dpt ke bali
    mkn angin
    aah..sentiasalah berdoa

    BalasPadam
  18. Benar KY,apabila setiap orang memakai nasihat ini,mungkin tidak ada yang berani berbuat maksiat walaupun tidak ada orang yang menyaksikan,karena mereka tahu bahwa ada tuhan yang selalu menyaksikannya kapan saja.

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih AB...selalulah ingatkan hati Allah snetiasa ada

      Padam
  19. salam, setuju atas artikel nya juga semua komentar di sini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe iya saya juga sependapat dengan bang TCC ni,,
      iya KY ,, kemana pun kita nak hendak pasti Allah mengetahuinya,
      bukan berarti Allah banyak kalo kita katakan ada dimana - mana,,
      Karna Allah maha tahu sealanya yea KY..
      salam buat all ni :)

      Padam