Tanda-Tanda Mengidap Penyakit Rohani



بسم الله الرحمن الرحيم


Assalamualaikum, eeemmm...sekolah dah nak bermula, habislah masa lapang yang ada heee, akan kembali sibuklah seperti biasa kita semuakan? u alls tahu apa itu penyakit rohani? penyakit ini adalah penyakit dalamankan? yang berkait rapat dengan batin kita. contohnya seperti hati, mental, jiwa, fikiran dan seangkatan dengannya.


untuk kali ini KY nak kongsikan petanda-petanda penyakit rohani ini. kita harus lihat adakah diantara petanda-petanda itu ada pada diri kita...jom ..


Petanda-petanda Penyakit Rohani

1. Malas beribadah,

2. Malas bekerja

3. Tumpul daya fikiran

4. Kurang peka tentang kesusahan orang lain

5. Gelisah dan risau

6. Liar terhadap kebenaran

7. Sering bersangka buruk

8. Suka mengadu domba

9. Suka isteri atau tunang orang

10. Malas atau lupa berdoa

11. Tak rasa bersalah bila buat dosa

12. Sukar untuk buat kebaikan.

Itulah 12 tanda-tanda penyakit yang harus kita jauhi...oklah...nanti kita bincangkan tentang cara-cara menangani atau merawat penyakit rohani pulak ok? Semua masalah di dunia bermula dari penyakit rohani. apa kata hisab diri kita dan rawat rohani kita agar selamat di dunia dan akhirat. aamiin

40 ulasan:

  1. wah, ada dua nomor yg ada pada diriku

    BalasPadam
    Balasan
    1. ayoh kita buang sama2 ok...perbaiki diri menjadi lebih baik

      Padam
  2. semoga kita dihindarkan dari penyakit rohani di atas.. amiiin..

    BalasPadam
    Balasan
    1. aamiin...kita kena selalu berusaha menjauhinya..cuba dan terus mencuba

      Padam
  3. utk point no 2 saiia agak kurang setuju tuh :( gmn iia.. tapi secara keseluruhan sii emang transformasi diri harus ngelewatin langkah2 di atas :) makasii iia ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama2 ...tapi ada juga yang malas bekerja..dia lebih suka melepak..aja

      Padam
  4. wah ternyata sangat bahaya'y penyakit rohani'y mbk trmks dah berbagi

    BalasPadam
  5. Dengan Beribadh secara rutin saya rasa penyakit ini akan hilang....tq sudah berbagi!

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebenarnya itulah ubat yg mujarab

      Padam
  6. Ky,boleh tak nanti kongsikan pula cara untuk menghindari penyakit rohani ini? kdg2 sy sendiri tak terlepas drpd penyakit2 ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh...setelah KY dapat informasinya nanti KY kongsikan, sbb nak kena fahami dulu baru boleh tulis ok..sabar menunggu hee

      Padam
  7. Balasan
    1. hihiih...bukan cuma nak berkongsi supaya kita semua bisa terhindar dr penyakit yg berbahaya ini

      Padam
  8. Memang kita perlu jauhi penyakit ini

    BalasPadam
  9. penyakit rohani ini lebih berbahaya daripada penyakit jasmani. Nggak ada dokternya, dokternya adalah diri kita sendiri..semoga kita terhindar dari itu semua...
    nice share KY, :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu fian, kita yg merawatnya sendiri..hati perlu dijaga, kerna semuanya berpunca dari hati

      Padam
  10. Ini jadi instropeksi diri pada kita masing-masing.Ternyata penyakit rohani berbahaya dan harus segera diobati dengan cepat :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. iya..kena selalu waspada dan check hati kita

      Padam
  11. salam...na'uzubillah..jauihi ya Allah dari ku sifat2 mazmumah..:-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. aamiin...pupuk sebanyak mungkin sifat mahmudah

      Padam
  12. insha allah, mintak dijauhkan dari sume sifat tu.
    p/s:kalo suka kat awek orang takpa kan..huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. aamiin...selalulah berdoa dan perbaiki diri

      p/s: kalau blh dihindari heee, ramai lagilah yg solo nick

      Padam
  13. wahh, ini dia Kaka KY, saya sering tumpul di fikiran, haha... semoga tidak berlangsung lama, takuut

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau tumpul, kita asah sampai tajam heheheee

      Padam
  14. .. smoga aja kita semua di jauhkan dari penyakit itu. aamiin,, ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. aamiin...berdoa dan berdoa serta usaha menghindarinya

      Padam
  15. semoga bisa jadi lebih baik lagi,,
    terimakasih artikelnya kak KY..

    BalasPadam
    Balasan
    1. in shaa allah...kalau kita selalu ingin memperbaiki diri
      sama SA

      Padam
  16. semoga kita sama-sama dapat perbaiki diri dari penyakit-penyakit rohani yang disebutkan :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. in shaa allah...sama2lah kita berdoa dan cuba menghindarinya

      Padam
  17. penyakit yang kekadang singgah ... malas nak wat keje rumah ... hehehee

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemmm...kalau keje rumah KY juga ada sesekali datang malas ni hihih

      Padam
  18. Nauzubillah..mintak di jauhkan.

    BalasPadam
  19. magus..bagus..
    makin menarik saja ne

    BalasPadam