Tahukah Dimana Cantiknya Seorang Wanita?


بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum, Pertanyaan buat kaum wanita atau mungkin lelaki juga boleh memberi jawapan...Dimanakah Cantiknya Seorang Wanita???


Mungkin pada sepasang matanya yang hening yang selalu menjeling tajam atau yang kadang kala malu-malu memberikan jerlingan manja.

Boleh jadi pada bibirnya yang tidak jemu-jemu menyerlahkan senyuman manis, atau yang sekali-sekala memberikan kucupan mesra di dahi umi juga ayah, suami dan pipi munggil anak-anak.

Atau mungkin juga pada hilai tawanya yang gemersik dan suara manjanya yang boleh melembut sekaligus melembutkan perasaan.

Sejuta perkataan belum cukup untuk menceritakan kecantikan perempuan. Sejuta malah berjuta-juta kali ganda perkataan pun masih belum cukup untuk mendefinisikan tentang keindahan perempuan.

Kitalah perempuan itu. Panjatkan kesyukuran kehadrat Tuhan kerana menjadikan kita perempuan dan memberikan keindahan-keindahan itu.

Namun, betapa pun dijaga, dipelihara, dibelai dan ditatap di hadapan cermin saban waktu, tiba masanya segalanya akan pergi jua. Wajah akan suram, mata akan kelam.

Satu sahaja yang tidak akan dimamah usia, sifat keperempuanan yang dipupuk dengan iman dan ibadah.

69 ulasan:

  1. Balasan
    1. selalu mencari dan mencari peluang menjadi yg terbaikkan?

      Padam
  2. Klau jawapannya..Di mata hati suami...boleh pakai tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh...kerana suami adalah segalanya buat isteri...

      Padam
  3. setuju sgt !

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju ye KA...eeemmm..jom sama2 kita perbaiki diri

      Padam
  4. cantiknya wanita rasanya terletak pada imannya...***pandangan org yg x berapa pandai...he he he

    BalasPadam
    Balasan
    1. betullah tu kak fiza..keimanan, ketakwaan...itulah yg utama..kerana sebaik2 perhiasan adalah wanita solehah kan?

      Padam
  5. saat wajah menua dan badan menjadi renta, hanya kilau dari Allah sajalah yang terlihat, bahwa dia masih sebagai wanita yang elok. itulah wanita yang cantik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemmm...betul tu, wanita yg cantik punya akhlak yg baik, iman yg kuat dan ketakwaan kan?

      Padam
  6. wah kalu soal cantik aq gak tau mbk krna aq gak pernah punya pacar cantik hehehe. kalu aq lebih suka cantik hatinya dari pada cantik mukannya mbk. biasanya cantik jaman sekarang hanya untuk kesombongan
    buktinya aq kalu ada cewek cantik gak ada yang mau sama aq hahahaha. lebihbaik jelek tapi hatinya canti dari pada cantik...... kalu bisa,s dua2,nya cantik tapi hatinya cantik wkwkwkw.

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemmm...semua org mahu memilih cantik hati dan budikan? cantik luaran tak akan kekal lama

      Padam
    2. hehehe bener juga kata mbk KY,s

      Padam
  7. kunjungan perdana..
    blog dan tutornya sangat menarik gan..

    oy jika berkenan saya ingin mengajak agan untuk saling follow.

    BalasPadam
    Balasan
    1. slmt datang ke ilhamku disini...terima kasih

      nanti kY singgah ok..

      Padam
  8. kecantikkan bermula dari hati, kerana segalanya turut bermula di hati kan :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemmm...betul tu puteri, hati cantik, peribadi menari..akhlak mulia..

      Padam
  9. "cantik belum tentu solehah,
    andai tentu solehah, sudah semestinya cantik"

    ada btul ke KY?hehe ^^'

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemmm...betul tu, solehah sudah tentu cantik..

      Padam
  10. muka cntik tp perilku hodoh tk guna juga..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kena stabilkan? kalau kedua2nya cantik itu satu bonus buat wanita

      Padam
  11. Kalau kita nak berubah ke arah kebaikan, tak salah kita gembar-gemburkan agar org di sekiling kita menyokong hasrat kita...mungkin secara tak langsung mereka jg akan terima tempiasnya.

    Terima kasih KY

    BalasPadam
    Balasan
    1. sentia memperbaiki diri selai masih ada dan diberi peluang

      Padam
  12. cantik itu bukan hanya sekadar di nilai melalui rupa saje.. cantik = solehah dari segi perilaku dan sahsiah diri

    BalasPadam
    Balasan
    1. cantik+baik hati+ akhlak mulia+ solehah..kombinasi terbaik

      Padam
  13. Subhanallah ingin mendamba wanita yang cantik :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. in shaa allah...perbaiki diri, berdoa Allah akan makulkan aamiin

      Padam
  14. seringnya dinamakan cantik adalah mukanya, tapi jika disuruh memilih tentu hati dan perilakunya juga harus cantik...

    BalasPadam
    Balasan
    1. cantik pada pandangan pertama adalh wajahnya, itu tidak dinafikan...kenali hati budi, akhlaknya...dan keimananya..

      Padam
  15. kamu cantik cantik dari hatimuuuu :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. hati yang cantik..akan menyerlahkan lagi kecantikkan luan kan?

      Padam
  16. cantik, beriman, dan berakhlak :)

    skalian mmpir nih mbak KY, lama g maen ksini, hehe
    koment back y dpostq yg baru :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemm...menyepi ye..thanks masih ingat blog mbak

      Padam
  17. kakak tulisannya selalu indah :) .. makasih ya udah di share. aku suka ini.

    BalasPadam
  18. Memang betul tu..setuju sangat....

    BalasPadam
  19. KY..sama macam MP..acik setuju..bertambah cantik seorang wanita jika mempunyai akhlak yang terpuji

    BalasPadam
    Balasan
    1. cantikkan kalau wanita mempunyai kecantikkan dalaman, hati, akhlak, peribadi..wajah itu semua satu bonus buat insan yg bergelar wanita, terima kasih Acik

      Padam
  20. saya suka wanita solehah rajin beribadah dan berbakti pada suami :)

    BalasPadam
  21. kecantikan wanita di mata pria muslim. adalah pada ahlak dan perbuatannya..?

    kalau wajah itu cuma cantik sesaat saja. karena beberapa tahun kedepan akan hilang, hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau cantik semua itu anugerah terindahkan?

      Padam
  22. cantik luar, cantik dalam...

    BalasPadam
    Balasan
    1. macm iklan produk kecantikkan pulak hihi

      Padam
  23. cantik dalam ... masalahnya dari mata turun ke hati ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah...cantik luaran perlu jugakan? ditamgah pula cantik dalaman..makin berseri2lah lagi

      Padam
  24. betul tu. sifat kewanitaan yang disulami dengan iman dan ibadah... itulah kecantikan sebenarnya seorang wanita :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhamdulillah...kalau cantik semuanya itu satu bonus kan?

      Padam
  25. beruntungnya menjadi wanita yang mulia sifatnya kan KY...

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah...tapi walaupun kita tidak secantik itu, tak salah kalau kita sama2 berusahakan?

      Padam
  26. cantik luaran biarlah seiring dgn cantiknya dalaman..

    salam kenal & follow sini

    BalasPadam
    Balasan
    1. itu yg kita perlukan...

      terima kasih, nanti KY singgah kembali

      Padam
  27. yak setuju sekali, dan wanita seperti itulah yg menjadi idaman :D

    BalasPadam
  28. cantik pada akhlaknya.. cantik akhlak, cantik jugalah perilakunya.. kesopanan tu pntg :)

    BalasPadam
  29. Dan saya rasa sangat bertuah dilahirkan ke dunia sebagai seorang wanita oleh seorang wanita bergelar ibu yang sangat penyayang

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhamdulillah...begitu juga dengan KY..banyak keistimewaan kitakan?

      Padam
  30. Subjektif jawapan nya tu! hehehe..bila hati baik dan mulia, segalanya akan turut baik juga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. semuanya bermula dari hatikan? kalau baik hati, maka baiklah keseluruhannya

      Padam
  31. Selamat malam sobat, maaf saya baru bisa berkunjung :D

    BalasPadam
  32. Balasan
    1. salam kenal kembali anisa, terima kasih singgah ke sini

      Padam
  33. Hmmm........, Alangkah indahnya kalau yang berparas cantik hatinya mulia....

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah adalah satu anugerah terindah

      Padam