Betul Ke Cinta Perlukan Modal? Jom Ambil Tahu


بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum, hari ini KY nak kupas sikit tentang CINTA. ala...cinta sesama manusia ni...ada yang tengah bercinta? kalau yang tengah putus cinta tu, sabar yee..dugaan dalam kehidupan, ada yang gembira ada yang berduka...Dah tengokkan tajuk diatas, tertumpu kepada MODAL CINTA, maksudnya apa? maksudnya dalam dunia ini tidak ada yang percuma. Melafazkan cinta mungkin hanya perlu bermodalkan air liur, tetapi untuk membinanya perlu lebih dari itu. Walaupun ia dikatakan cinta sejati dan cinta sehidup semati seseorang itu tetap perlukan modal. Jom kita tengok apa modal cinta...layannnn........


1. Bil telefon
          Setiap pasangan harus berhubung antara satu sama lain. Untuk itu telefon atau telefon bimbit amat diperlukan. Jika sebelumnya bil kita setakat dua tiga puluh ringgit, tetapi bila sudah dilamun cinta bilnya naik berganda-ganda. Mungkin kita boleh berjimat dengan mengunakan surat tetapi nampak kunolah pulakkan?

2. Kos makan minum
          Jika dulu kita makan sorang-sorang tapi sekarang dah jadi dua orang. Maknanya badget bertambahlahkan? haha...nak jimat??? Boleh...kita bayar asing-asing setiap kali makan bersama atau bawa bekal dari rumah setiap kali pergi dating....ahaksssss....

3. Masa
          Kalau dulu kita mungkin banyak masa terluang, boleh lepak sorang-sorang, boleh keluar dengan kawan-kawan, tetapi sekarang terpaksa sediakan masa untuk si dia pulak. Yang lelaki nak temankan si dia pergi shoping, tengok wayang, jalan-jalan dan sebagainyalah. Memang memenatkan. Kalau tak ikut nanti merajuk pulak ( dituju buat wanita hihi )

4. Tambang
          Bagi yang tak ada transpot sendiri, terpaksalah naik bas ke, teksi ke, komuter, LRT atau apa-apa sajalah ( janji tak jalan kaki...panas tu ) pasti akan bertambah. Bagi yang ada transpot sendiri pastinya duit minyak melambung naik ( minyakkan mahal sekarang hihi ). Maklumlah susah nak tolak permintaan si dia untuk kesana kemari. ( khas untuk lelaki ni )

5. Pakaian
          Kita terpaksa keluarkan lebih belanja untuk beli pakaian baru. Si dia tentu tidak suka kalau kita pakai selekeh atau ala kadar saja. ( biasanya orang perempuanlah..jangan marah akak pun perempuan tahu, secara totallah ok ).Tambah pening bila si dia mahu kita berpakaian mengikut citarasanya. ( kalau kearah kebaikan tak apalah ) Tambah-tambah memeningkan apabila si dia meminta kita belikan untuknya pula. ( kalau lelaki tak apalah beli untuk aweksss....ahaks )

6. Hadiah
          Setiap kali hari jadi si dia dan hari ulangtahun percintaan kita berdua sudah pastinya terpaksa sediakan hadiah untuknya. ( kat ibu bapa belum tentu beli kan? ) Kalau mahu beli hadiah yang murah-murah takut si dia akan kecewa, tapi kalau nak bagi hadiah mahal rasa macam tak mampu pulak, lepastu kena celebrite pulak, makan kat tempat istimewa, memang kena keluarkan belanja yang banyakkkkk....kan kan kan.....

Ok itu sajalah. Macam mana? betul tak? Dalam bercinta ni tak salah kalau kita melabur sedikit demi kebahagiaan, tapi jangan keterlaluan...Apa-apa pun u alls fikirlah sendiri ye, lakukan mengikut kemampuan kita. Yang penting jangan hanyut dalam arus cinta, takut kita yang kecewa...