Diam Menutup Satu Pintu Serangan Syaitan

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum, apa khabar rakan-rakan KY, Alhamdulillah..semoga kita sentiasa dibawah ke redhaanNYA. selesai sudah PRU13, dan harap-harap tak adalah suara sumbang lagi, bergaduh sesama sendirikan?


Kalian jenis yang banyak cakap?
Kalian pandai atau petah berbicara?
KY juga kadang-kadang memang suka bercakap, kadang-kadang susah juga nak diam, nauzubillah....kalian pernah terfikir tak tentang satu perkataan? DIAM?
KY pernah dengar orang bercakap, katanya kalau kita praktikkan diam ini dalam kehidupan kita ianya akan menjadikan hati kita tenang dan kehidupan lebih terasa lancar dan ringan, betul ke?

Eeeeemmmm....kalau kita fikir balik, manusia ini mesti berbicara setiap masakan? dan bicara manusia itu terbahagi  kepada dua, yang pertama, bicara yang baik yang akan membawa keselamatan dan kebaikkan kepada manusia, dan kedua, bicara yang tidak baik, iaitu bicara yang tidak mengikut adab dan tatasusila. Bicara beginilah yang akan dibenci oleh manusia lain dan tidak disenangi oleh masyarakat. betulkan?

Seperti kata pujangga yang sangat popular, "kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa" dan satu lagi, "terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata? kita yang binasa" kalau kita fahami maksud kata-kata diatas, itu memberi makna bicara ini memberi impak besar dalam kehidupan harian kita.

Sebab itulah, bagi mereka yang beriman, lidah tidak boleh digunakan untuk berbicara sesuautu yang sia-sia, tetapi digunakan untuk mengeluarkan kata-kata nasihat dan bermanfaat. Bukannya kita disuruh diam sepanjang masa, cakaplah kalau ada perkara penting. tapi sesekali nak berguarau senda pun tak salah, tapi jaga kata-kata agar tidak menyakitkan hati orang lain.

Dan satu lagi, kalau kita berdiam jangan pula sampai hati kita juga diam, diam di luar dan banyakkan berbicara di dalam dengan berzikir, menyebut kalimah Allah, itu akan memberikan ketenangan hati. Nah..yang penting dengan cara ini, kita mampu menutup salah satu pintu syaitan kepada kita dan dapat mengurangkan dosa-dosa kita. InsyaAllah...

Jadi apa lagi? jom kita peruntukkan masa kita berdiam diri, dan pastikan ada manfaat yang dapat kita raih untuk kehidupan yang lebih bahagian dan diberkati..waallhhualam..

50 ulasan:

  1. bicara yang baik atau diam ... orang yg bijak akan diam sambil memerhatikan ... diam tidak bermakna lemah / kalah ... diam itu tanda kuat :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu lisa, org bijak akan perhatikan dulu, setipa tindak tanduk sekeliling, dan apabila perlu bersuara waktu itulah..

      Padam
    2. Kak Lisa memang hebat!

      Padam
    3. hebatkan zach, kita pun kena banyak belajar lagi

      Padam
  2. assalam KY.acik ikut keadaan..ada masa diam lebih baik..ada masa cakap banyak jugak

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam Erna,

      eemm..samalah, apa lagi dengan anak2 susahnya nak diam heee

      Padam
  3. acik pon banyak cakap... tapi kadang kala kena bnyk fikir dan muhasabah diri supaya x cakap benda2 lagha

    BalasPadam
    Balasan
    1. bercakap dengan berfikir itu lebih baik, dari kita keluarkan kata2 baru berfikir itu yg bahaya tu

      Padam
  4. diam seribu kata. diam bukannya gak bicara tapi lgi sakit gigi heheheh. trmksih mbk kyk dah berbagi ilmu. hayo sapa takut ko enak'y masakan mbk KY heheheheh trmksih jadi kenyang,ni xixixi

    BalasPadam
    Balasan
    1. heeeee...kalau gitu, ngak bisa diajak makan ni...jumpa doktor dulu ya

      Padam
  5. masakan @KYA enak terus...hehehe, nanti kalo DIAM nggak ada yang kasih komen nih. Salam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. komen ngak pakai suarakan, cuma pakai jari dan kata hati heee

      Padam
  6. Kakak ni kalau anak kakak buat silap memang tak boleh diam KY...

    BalasPadam
    Balasan
    1. samalah akk, KY pun tak blh nak diam kalau berdepan dengan anak2, ada je cari hal nak suruh kita bersuara

      Padam
  7. Balasan
    1. siang, terima kasih sudah berkunjung ke sini

      Padam
  8. saya kutip sepotong kalimatnya sob

    "lidah tidak boleh
    digunakan untuk berbicara sesuautu
    yang sia-sia"

    nah itu yang sangat susah kita laksanakan atau mempraktikannya,
    karena secara tidak sengaja, kita sering ngatai orang lain.. hehehehhe

    BalasPadam
    Balasan
    1. nah kerana itu jugalah kita harus mempraktikkannya Nady, sesusah apa pun, kita harus mencuba

      Padam
  9. "lebih baik diam dari pada berkata yang tidak baik"

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemmm...berdiam bukan beerti kita lemah dan takutkan?

      Padam
  10. postingan yg sangat menarik dan bermanfaat, banyajk pelajaran yg di dapat disini. Ternyata Diam memang memiliki makna yang dalam, apalagi dengan cara Diam tapi berdialog kepada Tuhan dengan dzikir maka akan membawa kenangan dan penuh hikmah dengan segala karohmatan...
    Terima kasih KY sudah memberi pencerahan yg bermanfaat

    BalasPadam
    Balasan
    1. diam yg bermakna, diam juga bukan bererti kita takut tapi diam kita berisi Alhamdulillah

      Padam
  11. Siapa beriman pada hari akhirat, hendaklah berkatta yang baik atau diam sahaja

    SAya petik Peringatan dari Rasulullah SAW

    BalasPadam
  12. Setuju Cik KY, kita tak boleh buat lidah ni mengeluarkan kata-kata yang sia-sia.. ^^

    BalasPadam
    Balasan
    1. walaupun dalam bergurau sendakan?

      Padam
  13. Thanks Kak KY .. :)

    BalasPadam
  14. Saya nonstop kalau bab bercakap.. tapi ada masa sy perlu diam utk berfikir dgn lebih serius..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. normallah mieza, kalau bercakap memang susah nak berhenti, heeee...tapi kena ingat bahasa kena jaga

      Padam
  15. Saya nak menyimpang sedikit ... saya suka mendengar datuk rais yatim bercakap , perlahan , teratur , jelas dan bernas ... berfikir dulu sebelum bercakap ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betullah tu, fikir dulu sebelum bercakap, kalau dah lepas tak berguna dah, bukan blh tarik balik

      Padam
  16. malu bertanya sesat di jalan. itu juga impact dari diam bukan? hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. iya, kalau mahu bertanya, tanya ajalah, kalau diam pasti sesat..heee

      Padam
  17. salam..emm,betul tu KY..berkata2 bila perlu. Jgn biarkan kata2 kita buat org sekeliling terasa tanpa kita ambil tahu. sebab apa? sebab kita dah latih lidah kita macam tu. Na'uzubillah..sama2 kita renung dan fikir.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam nur,

      eemmm..lidah tu tak bertulangkan? lebut menutur kata tapi ayatnya sangat berbisa

      Padam
  18. Saya kalau terlalu marah atau bengang memang saya akan diam... sampai saya rasa cool

    BalasPadam
    Balasan
    1. samalah kita SR, KY pun macam tu juga, tak suka lawan cakap sbb nanti blh bangkitkan kemarahan lain pulak

      Padam
  19. saya setuju sekali dengan kata-kata KY : "lidah tidak boleh digunakan untuk berbicara sesuautu yang sia-sia, tetapi digunakan untuk mengeluarkan kata-kata nasihat dan bermanfaat"..

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih lukman, sama2 kita renungkan

      Padam
  20. setuju ky...berkatalah dengan yang baik-baik atu lebih bauk diam...

    BalasPadam
  21. kunjungan malam, udah lama nih gak silaturahmi

    BalasPadam
  22. KA tgk masa & situasi lah !

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul juga tu KA, ada masa diam lebih baikkan

      Padam
  23. adakalanya kan kak, dengan berdiam diri tu kita dapat menyelamatkan keadaan dari bertambah parah kan.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul puteri, kalau kita makin melawan keadaan akan menjadi makin panas, yg susah kita juga

      Padam
  24. Okje suka gak bercakap KY...tapi sejak kebelakang ni jadi pendiam pulak....hehe... lebih2 lagi bila laki kerja tak de kat rumah...huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. memanglah KY pun mcm tu, kalau tak de org kat rumah nak cakap ngan siapa heeee

      Padam