Diam Menutup Satu Pintu Serangan Syaitan

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum, apa khabar rakan-rakan KY, Alhamdulillah..semoga kita sentiasa dibawah ke redhaanNYA. selesai sudah PRU13, dan harap-harap tak adalah suara sumbang lagi, bergaduh sesama sendirikan?


Kalian jenis yang banyak cakap?
Kalian pandai atau petah berbicara?
KY juga kadang-kadang memang suka bercakap, kadang-kadang susah juga nak diam, nauzubillah....kalian pernah terfikir tak tentang satu perkataan? DIAM?
KY pernah dengar orang bercakap, katanya kalau kita praktikkan diam ini dalam kehidupan kita ianya akan menjadikan hati kita tenang dan kehidupan lebih terasa lancar dan ringan, betul ke?

Eeeeemmmm....kalau kita fikir balik, manusia ini mesti berbicara setiap masakan? dan bicara manusia itu terbahagi  kepada dua, yang pertama, bicara yang baik yang akan membawa keselamatan dan kebaikkan kepada manusia, dan kedua, bicara yang tidak baik, iaitu bicara yang tidak mengikut adab dan tatasusila. Bicara beginilah yang akan dibenci oleh manusia lain dan tidak disenangi oleh masyarakat. betulkan?

Seperti kata pujangga yang sangat popular, "kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa" dan satu lagi, "terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata? kita yang binasa" kalau kita fahami maksud kata-kata diatas, itu memberi makna bicara ini memberi impak besar dalam kehidupan harian kita.

Sebab itulah, bagi mereka yang beriman, lidah tidak boleh digunakan untuk berbicara sesuautu yang sia-sia, tetapi digunakan untuk mengeluarkan kata-kata nasihat dan bermanfaat. Bukannya kita disuruh diam sepanjang masa, cakaplah kalau ada perkara penting. tapi sesekali nak berguarau senda pun tak salah, tapi jaga kata-kata agar tidak menyakitkan hati orang lain.

Dan satu lagi, kalau kita berdiam jangan pula sampai hati kita juga diam, diam di luar dan banyakkan berbicara di dalam dengan berzikir, menyebut kalimah Allah, itu akan memberikan ketenangan hati. Nah..yang penting dengan cara ini, kita mampu menutup salah satu pintu syaitan kepada kita dan dapat mengurangkan dosa-dosa kita. InsyaAllah...

Jadi apa lagi? jom kita peruntukkan masa kita berdiam diri, dan pastikan ada manfaat yang dapat kita raih untuk kehidupan yang lebih bahagian dan diberkati..waallhhualam..