Resepi Kuih Bunga Durian

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum dan apa habaq...harap semuanya sihat noo..heeee, hari ni dah masuk 9 May 2013 dan yang kita tahu dalam bulan ni ada dua perkara istimewa yang akan kita sambut iaitu Hari Ibu dan Hari Guru. U alls dah stand-by hadiah untuk Ibu, eeemmm...mesti specialkan? dan nanti 15 May, penuhlah kat kedai Rm2 heeee..

Eeemmmm...pagi semalam, KY cuba merajinkan diri kemas kat dapur, dan KY terjumpa acuan kuih bunga durian, ada yang panggil kuih goyang, goyangnya mungkin boleh mengalahkan goyang Inul hihihi...lalu hati KY terpanggil untuk membuat kuih itu, dan waktu petangnya bermulalah operasi pembikinan kuih....dan inilah hasilnya......
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v


Maaflah kalau tak cantik, tapi u alls jangan pandang luarannya saja tau, sebab rasanya eeeemmmm....muahhhh..heheee, perasannya, memanglah penat tau KY buat lenguh habis kaki tangan, malam siap kena mengurut lagi nak tidur, kuih ni, bahan nak buatnya sikit je tapi sangat rumit untuk menyiapkan. betul betul perlukan kecekalan dan semangat hahaaaa...oklah...banyak pulak membebel, ambillah resepinya...


Bahan-bahan
300gm tepung beras
400ml santan
170gm gula
sedikit air (jika diperlukan)
1 biji telur
sedikit garam

Cara Membuatnya
Campur semua bahan dan kacau hingga semuanya sebati dan setelah itu tapis adunan, agar tidak ada yang berketul. panaskan kuali dan masak...

Aaaaa...senangkan? seperti yang KY cakappp... senang je tapi nak menyiapkannya tu....uuuuu...semalam dah beri santapan rohani apa salahnya sesekali beri santapan jasmani pulakkan? jangan lupa buat tau dan jangan pulak ambil resepinya dan simpan sesimpan simpannya....huuhu..

60 ulasan:

  1. Memang feveret kuih ni. Rangup2 dan tak berapa manis.

    Betul ke nama dia kuih buah durian. Macam lain je sebelum ni? :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan buat durian tapi bunga durian, ada yg panggil kuih goyang, kalau kuih buah durian memang janggal heeee

      Padam
    2. biasanya orang terengganu panggil this kuih as kuih durian...

      Padam
    3. biasanya orang terengganu panggil this kuih as kuih durian...

      Padam
  2. ternyata Kak Yati pinter bikin kue, cocok buat istri idaman . hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe..bila sudah jadi suri ni, memanglah Indah kena coba bikin kuih

      Padam
  3. Sedap ni. Saya panggil kuih rose ☺☺

    BalasPadam
    Balasan
    1. ooo...kuih rose pulak, macam2 nama yg ada, tapi rupanya tetap sama heeee

      Padam
  4. OKje suka makan kuih ni KY...mehlah setelap haha!

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh, kena bayar hhahaaa

      Padam
  5. Sedapnya...feveret nie. Blh la buat nnt. Tq KY.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemmm...cubalah, tapi kuih ni serap minyak sikitkan? tang tu yg tak best tu

      Padam
  6. hehe..suka makan.sya panggil kuih ros..huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemm...kuih rose juga, orang belah mana ekk yg panggil mcm tu..

      Padam
  7. Kakak memang panggil bunga goyang KY sebab masa goreng nak tanggalkan dari acuan kena goyangkan pemegangnya... abang suka kuih nie.. api kakak malas nak buat lambat nak habis goreng walau setakat satu mangkuk... jenuh (dasar pemalas kan)..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu kak, sbb tu lah KY cakap buat kuih ni kena ada kecekalan haaa

      Padam
  8. resepi lebih kurang sama cam MIL sy...cuma sy yg belum pernah buat sendiri. MIL dah buat sy tinggal makan aje...membuatnya mmg perlu ketinggian kesabaran & kecekalan...mcm2 nama...tp sy selalu ckp kuih rose. tak kisahla kan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau jadi tukang makan tu yg bestnya heeee,

      Padam
  9. sedap tu....yan suka kuih lama nie....kak kedah orang panggil kuih loyang tak kesah apa ke namanya yang penting kuih nie memang best kan...?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kuih loyang pulak, tapi betullah Yan, tak kesah apa namanya yg penting sedap huhu

      Padam
  10. waaah kue ini enak lhoo.. ibuku juga pernah buat kue ini, tapi kalau di indonesia namanya kue matahari KY :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. kuih matahari..eemmmm..kena juga dengan bentuknya kan? uswah pandai bikin takkk huhuh

      Padam
  11. time raya selalu makan kuih ni...makcik sll buat..=)

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye lah, time raya memang ada disesetengah rumah..tap biasa beli je hihih

      Padam
  12. wah ini resep yang mantap KY
    apalagi kalau yang membuatnya pakai Goyang Inul ternyata lebih sedap
    sepertinya perlu dicoba nih KY, ijin save resepnya KY
    terima kasih sudah berbagi

    BalasPadam
    Balasan
    1. huhihihih...kalau ayanya seperti Inul pasti hebatkan kuihnya hahaaa..PP coba ya, pasti sedap

      Padam
  13. hehehe...bikin lapar aja nih. Salam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeemmm...kalau lapar makan aja hihih

      Padam
  14. unik juga ya bentuk kuenya, kalau di makassar bentuknya seperti kerucut yang dibuat seperti berduri duri..aromanya full durian.. :-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemmm...kuih ni tak ada perasa durian, namanya saja ada durian

      Padam
  15. lisa memang suka kuih ni KY... Thanks share resepi.. KY, yg acuan dia tu nnti celup jela ye dlm adunan then letak dalam minyak panas ye...lisa nk try buat... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. iya...caranya senang je, tapi kalau lisa punya masa yg betul2 free baru blh buat heee, jangan buat separuh jalan je

      Padam
  16. OOo cm tu cara membuatnya..Yg ni cara menghantarnya..Gunakan perkhimatan pos laju, masuk kueh tu dalam kotak, kemudian hantarkan pada saya di sini.!!hahahaha..nak rasa, cian saya, tak org dah nak buatkan kueh tu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. alaa...keciannya en.abil kita, tak pe nanti KY kirim

      Padam
  17. Lawatan silaturahmi, sambil menyimak resepi Kuih Bunga duriannya. Salam

    BalasPadam
    Balasan
    1. heeee...coba buatnya nanti

      Padam
  18. Salam singgh..:) selalu tolong ummi buat kuih ni..sedap...

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam, aaa...SS, pandai tak heee

      Padam
  19. Nampaknya lezat mbak ,,, :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeemmm..kena coba dulu baru tahu

      Padam
  20. lama tak mkn kuih nie...nak kena tunggu time raya baru jumpa..... tak pun time kenduri......

    BalasPadam
    Balasan
    1. oooo...kena tunggu raya ekk, ala, sekarang cuba buat sendiri ekk..hihi

      Padam
  21. nak sikit kak..hehe. kuih ni memang perlukan masa untuk menyiapkannya kan :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemmm...memang puteri, bukan je masa tapi semangat kita heee

      Padam
  22. fiza x pernah lagi cuba buat sendiri...selalu beli ja...malas nak buat...huhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. hihihih...kalau ada yg MALAS, tu memang takkan jadi fiza hihii

      Padam
  23. emmmm,,, KY kayaknya ni pingin di cuba,,
    tapi yang sudah jadi saja :) hehehe

    BalasPadam
  24. mohon poskan sikit ke rumah saya ye.hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh...kasi alamatnya ok heeee.,

      Padam
  25. sedapnya.. teringat mak kat kampung.. mak suka masak kuih ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. masing2 kalau nampak sesuatu yg pasti ingat mak, kan? his his hissss....hihi

      Padam
  26. Emmm...msti sedap ni......

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemmm...sedaplah juga hhuuh

      Padam
  27. Saya panggil kuih sarang tebuan.... saya suka makan kalau kena yang sedap lemak manis

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu SR, sbb tu kena santan pekat sikit

      Padam
  28. wahhhhh..kayaknya mau kue apa saja namanya dari goyang sampai ngesot kalau sudah di tangan mabk ky ..jadinya inakk..inak...heeeee

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahaa...eeemmm...begitu ya..

      Padam
  29. aik,lain lak nama kuih ni.. kite slalu sebut KUIH ROS.. ada gak org sebut kuih goyang & sarang tebuan.. hihi.. tp buat dia mmg mencabar.. nak2 time nk tanggalkan kuih dpd acuan dia.. silap buat, senget la jadinya..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. banyak tempat yg panggil bunga ros, eeemmm..betul tu aizu, kena betul2 rajin baru blh buat kuih ni

      Padam