Satu Kisah Yang Terjadi Di Hari Mengundi

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum, walaupun pilihanraya sudah berlalu dan keputusannya pun dah kita ketahui, namun masih ada suara-suara sumbang berbunyi, seperti biasalah kata orang "rumah dah siapa tapi pahat masih je berbunyi" KY pun nak cerita satu kita yang berlaku masa pilihanraya baru-baru ni. ceritanya begini..

Pada hari pilihanraya, jalan menjadi sesek dengan kenderaan, orang berjalan kaki dan tak kalah juga bunyi hon kenderaan. pun pon pun ponnnn...bingit telinga..tapi nak buat macam mana, hari kebebasan...dan di luar kawasan mengundi, pastilah ada post parti masing-masing..post pun tak banyak cuma ada dua hijau dan biru. dan dibawah bumbung berwarna tutt....bermulalah cerita ini...

Beberapa orang warga emas kelihatan berjalan di bawah mentari yang agak-agak terik, mungkin kerana kepenatan berjalan, sebelum memasuki kawasan pengundian, mereka berhenti rehat sambil mengecek nama mereka, nak tahu saluran mana yang mereka patut pergi....dan di situ terdapat beberapa orang ahli parti yang menjaga post, lalu salah seorang pembantu disitu bertanya warga emas, "pak cik pilih mana? biru ke hijau?


Dengan bangganya pakcik itu menjawab,

pakcik:  kami dari dulu hingga sekarang tak pernah pilih yang lain selain tuttt.....

gadis:  pakcik sempat tak waktu Malaysia dijajah dahulu?

pakcik:  sempat, waktu itu pakcik juga seorang pejuang, pakcik berjuang bersama orang-orang melayu yang lain, menentang British untuk mendapatkan kemerdekaan.

gadis:  pakcik bangga tak waktu menjadi pejuang hingga mampu mendapatkan kemerdekaan?

pakcik: bangga sangat-sangat

gadis: tapi kenapa sekarang pakcik menyokong orang-orang yang mahu merosakkan keamanan yang ada di negara kita?

pakcik: pakcik tak sokong mereka, yang sebenarnya pakcik tak suka warna tuttt.... sebab warna kegemaran pakcik tutt....sebab tulah pakcik X tutt..

gadis: oooo...macam tu pulak, tapi kerana X pakcik tu, membuatkan mereka menang,
macam ni lah, saya sarankan pakcik, dulu waktu kecik-kecik mak saya selalu pesan kalau kita tak suka sesuatu kita buang atau kita X dia..jadi kalau pakcik tak suka warna tutt... pakcik X je lah..tak susah pun..

pakcik: eeemmmm....betul jugak tu, ok..lah jom kawan-kawan kita X tuttt.....hahaaaa...

P/S: cerita ini hanya rekaan semata-mata, tak ada kene mengena dengan yang hidup atau yg telah tiada..just kiding..hehehee