Satu Kisah Yang Terjadi Di Hari Mengundi

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum, walaupun pilihanraya sudah berlalu dan keputusannya pun dah kita ketahui, namun masih ada suara-suara sumbang berbunyi, seperti biasalah kata orang "rumah dah siapa tapi pahat masih je berbunyi" KY pun nak cerita satu kita yang berlaku masa pilihanraya baru-baru ni. ceritanya begini..

Pada hari pilihanraya, jalan menjadi sesek dengan kenderaan, orang berjalan kaki dan tak kalah juga bunyi hon kenderaan. pun pon pun ponnnn...bingit telinga..tapi nak buat macam mana, hari kebebasan...dan di luar kawasan mengundi, pastilah ada post parti masing-masing..post pun tak banyak cuma ada dua hijau dan biru. dan dibawah bumbung berwarna tutt....bermulalah cerita ini...

Beberapa orang warga emas kelihatan berjalan di bawah mentari yang agak-agak terik, mungkin kerana kepenatan berjalan, sebelum memasuki kawasan pengundian, mereka berhenti rehat sambil mengecek nama mereka, nak tahu saluran mana yang mereka patut pergi....dan di situ terdapat beberapa orang ahli parti yang menjaga post, lalu salah seorang pembantu disitu bertanya warga emas, "pak cik pilih mana? biru ke hijau?


Dengan bangganya pakcik itu menjawab,

pakcik:  kami dari dulu hingga sekarang tak pernah pilih yang lain selain tuttt.....

gadis:  pakcik sempat tak waktu Malaysia dijajah dahulu?

pakcik:  sempat, waktu itu pakcik juga seorang pejuang, pakcik berjuang bersama orang-orang melayu yang lain, menentang British untuk mendapatkan kemerdekaan.

gadis:  pakcik bangga tak waktu menjadi pejuang hingga mampu mendapatkan kemerdekaan?

pakcik: bangga sangat-sangat

gadis: tapi kenapa sekarang pakcik menyokong orang-orang yang mahu merosakkan keamanan yang ada di negara kita?

pakcik: pakcik tak sokong mereka, yang sebenarnya pakcik tak suka warna tuttt.... sebab warna kegemaran pakcik tutt....sebab tulah pakcik X tutt..

gadis: oooo...macam tu pulak, tapi kerana X pakcik tu, membuatkan mereka menang,
macam ni lah, saya sarankan pakcik, dulu waktu kecik-kecik mak saya selalu pesan kalau kita tak suka sesuatu kita buang atau kita X dia..jadi kalau pakcik tak suka warna tutt... pakcik X je lah..tak susah pun..

pakcik: eeemmmm....betul jugak tu, ok..lah jom kawan-kawan kita X tuttt.....hahaaaa...

P/S: cerita ini hanya rekaan semata-mata, tak ada kene mengena dengan yang hidup atau yg telah tiada..just kiding..hehehee

59 ulasan:

  1. ini meraih undi pesen lama nih.hahha..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau kita cuba aak2 berkesan tak cikda heee

      Padam
  2. Kita hanya mahukan keamanan dan sebagai umat Islam kita tak mahu negara kita dihancur dan dilalaikan dengan perkara yang tidak2...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu kakcik, Alhamdulilla..sekarang kita hidup dalam aman damai

      Padam
  3. Balasan
    1. heheee...bercanda di hari mengundi

      Padam
  4. Wah... pandai juga gadis itu saiko pakcik itu. Dalam pada bercerita pancing dia dah mengena:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehheee..itulah kak, agak2 kalau kita guna tektik ni nanti, menjadi tak huhuh

      Padam
  5. banyak sangat yang di tutt.. hahaha..

    BalasPadam
  6. Hehe... Kat wall FB lisa pun penuh dgn citer2 lpas ngundi..hurmm.. Yg pnting wakil2 rkyat yg menang dpt mnjalankan tggungjawab dan jnji msg2...

    BalasPadam
    Balasan
    1. samlah lisa, kalau cerita elok ok juga, ni tak habis2 lagi bab kutuk mengutuk alhaiii..., InysaAllah...

      Padam
  7. hehehee..lucu ceritanya. Selamat Memilih, semoga nggak salah pilih ya buat negaranya. Salam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hihiihh..TCC sudah siap memilih dan sudah ada pemerintahnya ...

      Padam
  8. kalau kena taktik senang je nak saiko orang..haha. Yang penting sekarang kita mengharapkan agak yang telah dipilih menjalankan tanggungjawab yang telah diamanahkan kepada mereka dengan sebaiknya kan kak :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu puteri dan InsyaAllah...janji yg telah dibuat akan dilaksanakan oleh kerajaan kita

      Padam
  9. taktik tu.. apapun PRU pun dah tamat !

    BalasPadam
    Balasan
    1. heeee...biasalah imbas sekejap apa yg berlaku

      Padam
  10. Taktik tu memang ada . Tapi pakcik yg dah byk kali memangkah , rasanya dah lbh dr tau nak X tu utk apa n di mana ... heheheee

    BalasPadam
    Balasan
    1. heeee...memanglah, tetapkan pendirian

      Padam
  11. Pelbagai ragam dan cara meraih undi...tutt, namun undi tetap rahsia...tutt.
    Keputusan sudah muktamat...Terimalah...tutt, semoga yg terpilih menunaikan tanggungjawab mereka...tuttt :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. heheee...tutt....Alhamdulillah, semuanya sudah selasai dan kita jalani kehidupan kita seperti biasa

      Padam
  12. selamat siang mbak KY, moga sehat selalu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. selamat pagi agus, Alhamdulillah, terima kasih

      Padam
  13. sana-sini dah sibuk kemas bendera..dah kembali seperti sedia kala, tinggal sikit2 aje...tempat sy la...tempat org lain tak tahu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. samalah...masih ada sisa2 yg tertinggal

      Padam
  14. apakah ini ada kaitannya dengan pemilihan wakit rakyat di Malaysia?

    BalasPadam
  15. kisah yang sangat bagus kak :)

    BalasPadam
  16. ishh ingatkan betul2. tepuk dahi jadinya

    BalasPadam
    Balasan
    1. hihiih...gurau senda pilihanraya

      Padam
  17. Terkejut sy...ingtkan betoll...ada maksud tersirat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahaaa...tak adalah senda gurau je

      Padam
  18. Inspiratif dan mengena... thanks sharenya..

    BalasPadam
  19. Inikalilah~

    Lawan tetap Lawan hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. heheee...PRU akan datang pulak naim hihi

      Padam
  20. kerk, ena X warna yang kita suka ek.. hehe

    BalasPadam
  21. Semoga semakin maju yah setelah Pemilu kemarin di Malaysia . :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. InysaAllah...aamiin, Malaysia akan sentiasa kehadapan

      Padam
  22. macam melodi pulak banyak tutt tutt..hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. heeee..menjaga sensitiviti rakyat huhuh

      Padam
  23. ramai lagi yg bertukang kot KY.. tu yg pahat masih berbunyi.. hihi.. ape pn, pandai si gadis pujuk pak cik..gud job :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. tukang tak bertauliah aizu, memang ramai

      Padam
  24. haha kat sini pun macam tu jugak kak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye lah, mana2 tempat pun sama kan?

      Padam
  25. undi adalah rahsia...dan sudah pun berlalu,

    BalasPadam
  26. Suka hatilah pakcik nak warna apa pun hehe....

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemmm...suka hatilahkan? heeeee, gadis tu mencuba je, kut2 mengena uhuhuh

      Padam
  27. suka pakchik tu dengar nasihat...... padahal......terkena.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehehe...pandaikan gadis tu mengumpan hihi

      Padam