Wahai Kaum Isteri, Hiasilah Dirimu

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum dan harapan KY semuanya sihat-sihat belaka, jangan lupa tau kalau nak kemana-mana bawa senyuman tu, kerana senyuman u alls manis sekali, penyejuk hati bagi yang melihatnya. Macam mana dengan formula yang kita bincangkan semalam, boleh kita amalkan sama-sama? Alhamdulillah...InsyaAllah kita daki sama-sama....

Ok..untuk kali ini, KY nak cakap tentang perempuan lagi, tapi ini lebih tertumpu pada mereka yang bergelar isteri. yang belum jadi isteri pun harus belajar dan ambil ikhtibar. kali ini KY nak sentuh tentang penampilan..pentingkan, penampilan isteri ni, agar tak de lah suami gi cari yang lain heeeee...(minta dijauhkan)



U alls kaum lelaki harus tahu, Isteri adalah penghibur kepada suami. Isteri yang menghias diri dan sentiasa kelihatan cantik adalah daya asas yang menjernihkan fikiran dan perasaan suami. Menghias diri bukanlah bermaksud dari segi luaran sahaja seperti bersolek, berpakaian cantik, tetapi apa yang penting (macam wonder pet pulakkan?) adalah menghias diri dengan akhlak yang mulia dan kesopanan yang tinggi.

Walaupun begitu, kita tak boleh lupa kecantikkan fizikal. Kebanyakkan wanita yang telah berkahwin terutamanya yang mempunyai anak sering kali menghadapi masalah dalam memberikan perhatian yang lebih dalam kecantikan fizikal. Jika yang berkerja, bertambah lagi tanggungjawab di pejabat dan di rumah, serta anak-anak yang semakin lasak, sering kali dijadikan punca masalah dan alasan kebanyakkan isteri tidak menguruskan diri dengan baik.

Kerja-kerja di rumah memang tak pernah habis, namun itu bukan alasannya. Ada juga sesetengah isteri yang berhias sungguh cantik untuk ke tempat kerja, tetapi apabila berada di rumah Allah....keadaannya berubah. Wahai kaum hawa....u alls harus tahu, isteri atau ibu diibaratkan 'Bunga dan Cahaya' yang menghiasi sesebuah keluarga. Jangan biarkan bunga dan cahaya itu menjadi layu dan hambar. Oleh itu penting bagi isteri atau ibu memastikan dirinya sentiasa 'Indah dan Bermaya'.

Itulah dia, serba sedikit kenyataan yang harus kita ambil berat, abang-abang dan adik-adik lelaki diluar sana tu, yang dah berumahtangga, selalulah ingatkan isteri, puji isteri (tapi jangan lebih2 tau)..aaaaa...tapi si suami juga kenalah jaga juga penampilan, asyik isteri je, haaaa..tengok tu suami-suami, gi mana-mana asyik bawa perut je ke sana ke mari heheheeee....apa-apa pun lakukan yang terbaik untuk rumahtangga yang dibina ok? InsyaAllah..

68 ulasan:

  1. perkongsian yg baik ni.. nice header tu !

    BalasPadam
    Balasan
    1. heeee...kita isteri kena jaga sentiasa penampilan dirikan KA...

      terima kasih, saja je KY letak buat sementara

      Padam
  2. hehe

    Isteri solehah idaman suami :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemmm...bukan ieteri solehah saja suami soleh idaman isteri juga

      Padam
  3. aq mau koment Fhto yang di atas aja D: mbkku makin Cantik aja ni heheheh

    BalasPadam
    Balasan
    1. gambar di atas tidak termasuk di dalam komen ye BL hehehee

      Padam
  4. bair tak cantik,asal jgn selekeh...

    mengomen sambil isi tabung kat sini

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul juga tu kan? kalau selekeh lagilah sakit mata memandang heeee, terima kasih

      Padam
  5. thanks KY mengingatkan tentang ni... heee... pasni kena rajin2 berhias untuk suami... :)

    pssttt...cantik header KY :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. kean sentiasa berhias tau lisa heee..KY tolong sampaikan je, entah2 KY lagi terukkan? hihihi

      terima kasih lisa, cari ambar paling cantik tu hehehee

      Padam
  6. seorang istri memang harus bisa tampil menarik di depan suaminya.
    tapi kenyataannya justru malah terbalik, mereka lbh suka dandan kalo mau bepergian saja.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kebanyakkan begitulah P60, kayaknya dia fikir di rumah tiada siapa mahu melihatnya heee kan?

      Padam
  7. tq share....amin insyaallah

    BalasPadam
  8. Hal-hal begini sering ditekankan tapi masih ada juga yg ambil ringan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang begitulah akk, selalu dipandang ringan, bila kita cakap dia orang kata, ala dah kawin tak kesah...ada ke patut, kalau berlaku sesuatu barulah masa tu gelabah tahap gaban kan?

      Padam
  9. Istri adalah merupakan pendamping hidup para suami dan juga ibu dari anak-anak.
    Peran ibu dan istri sangat penting untuk memberikan pendidikan dini dalam hal agama serta akhlak dalam rumah.
    Di balik kesuksesan seorang suami, ada seorang istri yang senantiasa mendukung dan memberikan banyak motivasi baik kepada suami maupun anak-anak.
    Hargailah dan hormatilah istri di rumah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah...itulah isteri dalam susah senang, dalam mendidik anak2, menjaga suami dan dia memang patut dihargaikan?

      Padam
  10. Isteriku kena baca ni...hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. pada isterinya BM, jangan lupa baca, heeeee...

      Padam
  11. suami pun kena la rajin ajak isteri bersenam kat gym..ari minggu jog sekali :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah suami memang kena jaga juga, sbb tempat paling ketara naampak adalah perut heee..mengandung memanjang heee

      Padam
  12. kekadang takut juga nak senyum memanjang... takut ada yang terpaut... hehehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeeemmm...tak pe lah kalau ada yg terpaut asal jangan kita yg terpaut sudah, kata org bertepuk sebelah tangan tak berbunyi hahaaaa

      Padam
  13. betul itu betul...hihihi cantik di luar cantik di dalam...^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemmm...macam lagu produk kecantikkan pulak bunyinya huhuh

      Padam
  14. insyaAllah......
    thanks for sharing.....

    BalasPadam
  15. Balasan
    1. eeemmmm...panjang tak senyumnya hihihi..apa khabar firdaus

      Padam
  16. Terimakasih mba ... :D harus masih banyak belajar nih dari mbak KY :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama-sama nazar, umur masih muda, cari pengalaman dulu ya heeee

      Padam
  17. hiasi dengan iman ..

    heu.. miztia belum baca sampe kelar ni :D , maap ya kak ..
    selamat sore kak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hiasi dengan iman, akhlak dan kecantikkan luar dan dalam

      Padam
    2. cakep banget.. nyaris sempurna.

      Padam
  18. Hiasi dengan keimanan, jadilah istri yang solehah, berbakti pada suami, orangtua, Agama, dan bersama membina keluarga yang sakinah mawadah warrahmah. Amiin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. aamiin...terima kasih Boku

      zack, indah kata2nya seindah hati seorang isteri huhuh

      Padam
  19. silakan para isteri menghiasi diri dan hayatilah bacaan di blog ini. saya sebagai suami siap-siap menerima isteri yang menjadi bidadari. hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeemmm..kalau mahu isteri menjadi bidadari, suami juga harus jadi rajanya

      Padam
  20. berhubung blum pnya istri gtw mau komen apa mbaa , tpi bgus nih sharing nya untuk para prempuan yg sudah bersuami :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemmm..tak apa, tapi bisa belajar dr sini ye? heee

      Padam
  21. nice info kak terutama untuk kaum hawa

    BalasPadam
    Balasan
    1. thanks acik, tapi kaum suami pun kena jaga penampilan tau

      Padam
  22. peringatan untuk suamai isteri ni. sentiasa berikan yg terbaik untuk suami atau isteri sendiri

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah...itulah yg terbaik, masing2 ada tanggungjawabkan?

      Padam
  23. salam..nice sharing..hehe..tol tu..berhiaslah untuk suamimu..dam jdlah penghibur di saat suamimu sedih..jd lah kawan untuk suamimu dan jadilah isteri yg soleh untuk suamimu..in shaa ALLAH..kekal ke syurga..

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam nur,

      siapa lagi yg ada untuk [enghibur sang suami kalau bukan isteri dan anak2kan? kalau isteri gembira suami juga gembira, sehati sejiwa katakan

      Padam
  24. betullah. itu yang saya perasan. rata2 isteri ni suka berhias bila ke tempat kerja, tapi bila dengan suami, muka busuk je..

    BalasPadam
    Balasan
    1. entah..dekat suami busuk2 je kan, entahlah.... apa pun tak boleh apa pun tak boleh...lempang 2 kali heeee

      Padam
  25. betul tu KY.. jadi spt bunga mawar. Biarpun cantik, penuh duri.. jaga maruah, hiasi peribadi..
    klaka lak bila baca pasal suami tu.. nak2 tang 'bwk perut'.. hiihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. seorang isteri yg baik akan sentiasa menjaga maruah suami dan diri kan?

      heheee..tan perut tu, blh dikatakan semua lelaki ni hihi

      Padam
  26. Salam rindu KY..

    apa yg kita nampakkan di luar...biarlah seiring dgn apa yg ada di dalam...

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam rindu juga buatmu wirda,

      betul tu, kalau kedua2nya aik Alhamdulillah...itu anugerah yg paling indah

      Padam
  27. memang kena berhias.... suami tentu suka...

    BalasPadam
    Balasan
    1. suami mana yg tak suka tengok isterinya cantikkan?

      Padam
  28. nice blog:) nanti istriku suruh baca ini ahhh

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih, ya jangan lupa kabarin nya

      Padam
  29. beener sangat ni KY,, post yang sangat cocok ni buat sobit kita KY :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. tapi lelaki juga harus menjaga penampilannya..kan?

      Padam
  30. memang penting untuk menjadi penampilan terutamanya untuk lelaki yang bergelar suami kan kak :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. memanglah puteri, penampilan yg cantik dan kemas, adalah pandangan pertama org terhadap kita

      Padam
  31. sukaa sgt dgn entry ni.. terima kasih atas peringatan.. btl tu kdg2 asyik sibok ngan anak anak si somi rasa terpinggir susah jugak kan .. so kena le berhias utk somi br le somi sayang kembali kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu MD, tak ada alasan untuk mita kelihatan cantikkan? apa lagi untul suami

      Padam
  32. saye suke ama pejantan hansem, tak kuat aw aw aw....

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehee..kalau aw awa dah lain dah tu heee

      Padam