Mulakan Hari Dengan Senyuman

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum dan satu ciuman untuk u alls, hari ini cuaca cerah dan ceria je nampak, u alls ceria? Alhamdulillah..tebarkan senyuman buat semua..walaupun hati kecil kita tak berapa nak gembira  heeee...tapi bahagia milik semuakan? jadi kenapa nak susah-susahkan diri, bertawakal dan berserah padaNYA...

U alls tahu, orang yang bahagia mungkin tak senyum, tapi orang yang senyum itu pasti bahagia, kata Dato' Fadzilah Kamsah dan menurut kajian, senyuman yang ikhlas datangnya dari hati, sekurang-kurangnya 10 saat. bila kita senyum lebih dari sepuluh saat 3 hormon akan dikelurkan oleh badan...eeemmm...u alls tak nak tahu ke? kalau nak tahu, teruskan membaca hihih..


Hormon pertama, Endorphin yang rangsang kita untuk tenang dan ceria.

Yang kedua, Enkephylin yang menguatkan sisitem imuniti dan jadikan kita lebih sihat 

dan yang ketiga, Dynophin yang memberi kita tenaga dan semangat. 

Haaa...itu dia, macam mana? suka kan? kalau hari-hari hidup kita ceria, bagai tiada masalah yang melanda alangkah bagusnya heeee, justeru itu, jom kita senyum dan kita sedekah kepada orang lain dan sedekah kepada diri sendiri. U alls juga harus tahu, bayi senyum sekitar 400 kali sehari. jadi apa kata kita keluarkan sifat baby yang ada dalam diri kita dan senyum 400 kali hari ini. pasti orang suka, kan senyuman baby...hihihi , jom nyayi sendiri lagu ni...pasti ceria, ( tak jumpa video yg ok di youtube)

Senyum seindah suria
Yang membawa cahya
Senyumlah dari hati
Duniamu berseri


Senyum umpama titian

Dalam kehidupan
Kau tersenyum ku tersenyum
Kemesraan menguntum

65 ulasan:

  1. Balasan
    1. eeemmmm...senyum2 kembing tu...lebarkan lagi giggi

      Padam
  2. wahh dengan senyuman saje dpt mcm2.. jom senyum bersama aku penghibur

    BalasPadam
  3. as salamualaikum..KY :)

    baru ayie tahu nama2 hormon yg terhasil dari senyuman...:)

    Rasulullah SAW kata senyuman itu satu sedekah... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam ayie,

      KY pun tahu juga tu, rupa2nya kerana senyum kita blh menjadi lebih baikkan?

      Padam
  4. Mnfaat senyuman.... asal jangan senyum-senyum sendiri, :lol:

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeeemmmm...jangan sesekali, tapi kalau difikiran sedang mengingatkan sesuatu yg lucu, bisa ketawa sendiri juga tu hiihh

      Padam
  5. betul tu, mesti terus senyumkan !

    BalasPadam
    Balasan
    1. senyuman itu satu sedekah, dan ianya juga awet muda kan? heeee

      Padam
  6. iya mbk stiap hari aq pun senyum mbk. tapi buat sobat2 semuah awas jangan senyum sembarang tempat ntar di kirain heheh

    BalasPadam
  7. Senyum pun bukan kena bayar. Kalau makin banyak senyum makin mahal semua org sekat nak senyum kan KY. Tak bayar ni so senyum ajelah...:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu akk, free je, lagi pun bukan susah nak senyum...lebarkan sedikit je bibir tu

      Padam
  8. wahh baby senyum 400 kali sehari?? kalau kita senyum macam tu jgk pasti awet muda..

    BalasPadam
    Balasan
    1. itu pasti tu...jadi mulai sekarang senyum sentiasa, silap2 haribulan, habis kita heheee

      Padam
  9. yang cantik semakin cantik dgn tersenyum :) KY makin cantik jika tersenyum :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeemmm...terima kasih, nanti kena senyumlah....hihih

      Padam
  10. senyum tak perlu kata apa2..

    BalasPadam
  11. Jalani hari dengan senyuman.
    Senyum memang membuat hati kita dan sesama lebih tenang,
    SMILE :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. kadang2 melihat senyuman org saja kita dah terasa gembira, apa lagi kalau kita blh berikan senyuman pada org lain jugak kan? lagi bahagia

      Padam
  12. hehehe..jangan senyum-senyum sendiri ya, memang senyum itu obat yg paling manjur, apalagi bisa ketawa lepas. terima kasih boss sudah berbagi. Salam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. senyum sendiri juga tak apa2, KY selalu senyum sendiri di depan laptop heeee

      Padam
  13. posting yang sangat bermanfaat. terimakasih udah sharing, and salam kenal ya?

    BalasPadam
  14. ASALAMUALAIKUM KY..

    SENTIASA TERSENYUM....AWET MUDA JUGA..HEHEHE

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam wirda,

      eeemmm...itulah yg selalu kita cuba buatkan, selain membuatkan hati kita bahagia

      Padam
  15. salam Ky......

    Yan memang senyum sokmo...he heeee.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam yan,

      tentu awet muda ni heeee

      Padam
  16. Hayoo.. pada senyum semua... :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemmm...ayoohh...jangan malu-malu

      Padam
  17. senyuman pasti menceriakan suasana. Jom kak kita senyum :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeemmm...cukup menceriakan, senyuman kita bersatu

      Padam
  18. senyum itu indah .... :)

    BalasPadam
  19. Senyum adalah ibadah. Senyuman menjadi sedekah.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. bila ke dua2nya di gabung akan menceriakan hati dan jiwa

      Padam
  20. senyum tu boleh gembirakan hati orang . senyum tu mesra . senyum itu ceria senyum itu menenangkan hati . dapat gak pahala , pahala yg sangat mudah ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. semua dah cakap, apa lagi yg KY mahu cakapkan, jom kita semua tebarkan senyuman paling manis

      Padam
  21. saya jad teringat lagunya Raihan, senyum :)

    senyum adalah sedekah yg paling mudah , jadi mari kita bersedekah dgn senyum :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeemmm...bila kita senyum hati kita juga akan bahagia kan?

      Padam
  22. (^______^) lebor x kite senyum.. hihi..
    trying to be like baby.. 400x.. :p

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeemmmm...lebarnya...terima kasih terima kasih heee

      Padam
  23. senyum disaat senang melambangkan kebahagiaan..senyum dikala sukar menandakan ketabahan...

    sedekah ^__^ untuk KY :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeemmm...that right...

      untuk KY? terima kasih..lebar tu heee

      Padam
  24. Balasan
    1. sedekah buat cik ina juga...senyummmm...

      Padam
  25. Great information. Lucky me I discovered your
    blog by accident (stumbleupon). I have bookmarked it for later!


    my page ... paulweers.xanga.com

    BalasPadam
  26. senyum sokmo like this ^___^

    salam ziarah kak..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. heee...sama negerikan dengan akk, heee..senyum sokmo

      terima kasih ss

      Padam
  27. Senyum, tak perlu kate ape ape

    BalasPadam
  28. Menaip sambil senyum...... Special tuk KY boleh gitu???? Hehe

    BalasPadam
  29. dulu kalau ada tetamu datang iha selalu senyum, kalau 2 jam tetamu ada, 2 jam la iha tak berhenti senyum sampai lenguh dibuatnya.. skrg mcm tak berapa larat pulak nak senyum lama2, mungkin sbb faktor ketembaman pipi kot, haha..

    BalasPadam