Ketahuilah Saat Dan Ketika Allah Menciptakan Wanita


بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum dan satu ciuman untuk u alls, pejam jelik, pejam jelik, dah nak cuti sekolah rupanya, sekejap je rasakan? cuti lagi heee, sebelum apa-apa pun, kemafaan di pinta sekali lagi, tak berkesempatan nak berkunjung ke sesetengah blog kawan-kawan ni, InsyaAllah...nanti KY pasti sampai...eeemmm..untuk kali ini KY nak bercerita lagi tentang WANITA, wanita lagi, biasalah, dah blog wanita kan?, jangan jeles tau lelaki....

Kali ini KY nak kongsikan dan nak bercerita tentang kewujudan wanita, lahirnya wanita, semua orang tahu wanita ini lahirnya dari tulang rusuk lelaki, namun adakah kita tahu sejarah awalnya? inilah yang KY nak kongsikan bersama u alls, bagaimana Allah swt menciptakannya, proses yang harus dilalui dan apa yang telah menyempurnakan wanita ini....yang pasti setelah u alls baca dan ketahuinya u alls akan merasa bangga kerana di CIPTAKAN DAN DILAHIRKAN SEBAGAI WANITA...


Ketika Allah menciptakan wanita, Malaikat datang dan bertanya, "Mengapa begitu lama, Tuhan? "Tuhan menjawab, "Sudahkah kamu lihat semua detik yang AKU ciptakan untuknya? "Dua tangan mesti di bersihkan, setidaknya terdiri dari 200 bahagian yang boleh di gerakan dan berfungsi baik agar dapat mengolah berbagai jenis makanan...

Mampu memberikan kenyamanan bagi anak-anaknya...Mempunyai pelukan yang menyembuhkan rasa sakit hati dan kesengsaraan...Dan semuanya cukup di lakukan dengan kedua tangan ini...Malaikat menjawab, "Hanya dengan dua tangan ini?" "Tetapi...,Engkau membuatnya begitu halus dan lembut" "Ya..., AKU membuatnya begitu lembut, tapi kamu belum dapat bayangkan kekuatan yang AKU berikan kepadanya agar ia dapat mengatasi banyak hal luar biasa"

"Apakah dia mampu berfikir?" Tanya Malaikat...Tuhan menjawab, "Tidak hanya berfikir, dia juga mampu berunding dan mengutarakan pendapatnya". Malaikat itu menyentuh dadanya, "Tuhan, Engkau buat ciptaan ini kelihatan lemah dan rapuh, seolah banyak sekali beban untuknya". "Itu bukan kerapuhan, itu air mata. AKU berikan padanya supaya dia boleh mengekspresikan kegembiraan, cinta, kesepian, penderitaan, dan rasa bangga". "Engkau memikirkan segala sesuatunya, wanita ciptaan-Mu ini sungguh menakjubkan"

"Ya....., Harus...!!! Wanita ini mempunyai kekuatan untuk mempersona lelaki...Dia dapat mengatasi beban hidup, mampu menyimpan kebahagiaan dan pendapatnya sendiri...Mampu tersenyum bahkan ketika hatinya menjerit...Mampu tertawa saat hatinya menangis...Dia boleh berkorban demi orang yang di kasihinya...Dia boleh melawan ketidakadilan...Dia bersorak disaat melihat temannya bahagia...

Hatinya terluka saat melihat kesedihan...Dia tahu sebuah ciuman dan pelukan dapat menyembuhkan luka...CINTANYA TANPA SYARAT" Malaikat sangat kagum, "Lalu apa kekurangannya? "Tuhan menjawab, "Hanya satu hal.....,  



"DIA TERKADANG LUPA BETAPA BERHARGANYA DIA"


68 ulasan:

  1. Assalamu'alaikum Wrmbth, wanita memang istimewa. Lebih2 lagi wanita solehah. Sebaik2 perhiasan. Menutup aurat dan sebagainya.

    Dari rupa yang lembut, hatinya kuat untuk anak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam wbt fairuz,

      wanita solehah, dambaan setiap wanita, menutup aurat dengan sempurna akan menyerlahkan lagi kejelitaan wanita, walaupun airmata sentiasa bersama itu bukan bererti lemah, malah itulah pendorong semangat

      Padam
  2. Assalammualikum....ilhamkudisini,

    memang benar .. wanita mempunyai kekuatan yang tidak dipunyai oleh lelaki, tangan yang mengayun buai boleh mengoncangkan dunia...contohnya : wanita mampu melahirkan zuriat , yang mana lelaki tidak mampu melakukannya.... tetapi kehidupan wanita dan lelaki memang saling memerlukan kan...antara satu sama lain.

    pls : mselim3 dapat buat video blogbuster kalu sudi klik3 dan tgk video tu k...(video ada kat iklan antara artikel... sorry dah lama mselim3 x ziarah sini. Insaallah kalau ada masa mselim3 visit sini....k

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam msz,

      itu memang betul, lihat saja wanita ini lemah, tapi lemah itulah yg mendorong beliau untuk terus bangkit manjadi tulang belakan lelaki, kan?

      InsyaAllah...nanti KY singgah

      Padam
  3. Thanks for sharing KY. Good entry. Betul tu...wanita mempunyai kekuata yg luarbiasa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama-sama fiza, menjadi wanita ini mukan mudah, banyak perkara yg harus ditanggung, namun berbanggalah sebagai wanita, kerna ia lebih banyak istimewanya dr lelaki

      Padam
  4. suka jadi wanita kan....banyak kelebihannya betul tak he heee....

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu Yan, dr seorang anak, menjadi seorang isteri, dari isteri menjadi ibu, dari ibu menjadi nenek dan seterusnya...namun kita tetap berada di atas

      Padam
  5. ye..wanita memang insan yang kuat..
    hanya dirinya dan Allah sahaja yang tahu apa yang pernah dirasainya..
    walau banyak dugaan yang datang, mereka masih mampu bertahan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang kuat hingga mampu melahirkan anak, menjaga serta mendidik dan dlm waktu yg sama menjadi tulang belakang pada suami

      Padam
  6. Itulah kudroh Allah menjadikan yg tidak termampu dicipta oleh siapa juga.
    Moga kita tak lupa menghargai diri kita yg special ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wanita ini adalah ciptaan Allah yg cukup sempurnakan akk, cuma kita je yg merosakkan diri

      Padam
  7. betul tu kak KY.. wanita mungkin kelihatan lemah dari sudut fizikal, tapi sungguh kuat dari sudut mental.. dosa wanita 4 orang lelaki yg tanggung..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tapi kita tak mahu mengheret lelaki2 itu ke neraka kan?
      kadang2 wanita ada waktunya lemah..kerna sudah tak termampu ditanggung bebannya

      Padam
  8. Info yamg menarik ni KY

    BalasPadam
  9. mantap boss dan menarik, saya baru tahu tuh. Salam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemmmm...harus tahu kejadian wanita..kerna ia kan pendamping hidupmu nanti heee

      Padam
  10. salam KY, wanita juga ada power of doa buat anak2nya.. :)
    nice n3. cikda suka..

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam cikda, doa ibu mujarabkaN, tapi sayang ada sesetengah anak sekarang suka melawan dan membuang ibu

      Padam
  11. Nice shared.....lam kenal aja tuk yg punya blog!

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih, salam kenal juga dr KY

      Padam
  12. Nice share Mbak KY ... Sungguh mengisnpirasi saya :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. thanks nazar, sejarah harus diambil tahu

      Padam
  13. Tersentuh hati ini membacanya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah salah satu naluri wanita, mudah tersentuh

      Padam
  14. Salam akak. akhir2 berkisar tentang wanita jerk.. hehe

    :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam naim,

      sejarah tentang wanita tak pernah habis..

      Padam
  15. Lebih tepatnya, tegar atau teguh brgkali. Tp itulah Allah menciptakan manusia berpasangan krn keduanya saling membutuhkan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. ciptaan Tuhan pasti sempurna, cuma kita yg akan menentukan perwatakan kita baik atau buruk

      Padam
  16. Subhanallah, indah sekali perkataan yang disampaikan oleh tuhan. Percakapan antara malaikat dengan tuhan sangat inspiratif dan menyejukkan hati, bahkan bagi kaum lelaki.

    BalasPadam
    Balasan
    1. lihat saja Rasulullah, gimana sikap dan pertuturannya, sangat muliakan?

      Padam
  17. subhnlloh,,, sy baru tahu kisah ini...

    BalasPadam
    Balasan
    1. masih banyak sebenarnya rahsia yg harus kita bongkar dan cari tahu

      Padam
  18. nice info..wanita sememangnya bertuah dan kuat menghadapi segala rintangan

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeemmm...lemah di luar tapi cekal di dalam

      Padam
  19. Salam KY...

    Ciptaan Allah sememangnya indah.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam wirda,

      tiada yg mampu menandinginya, cukup sempurna

      Padam
  20. assalam KY..
    subhanallah,, Allah maha tahu apa yang telah di ciptakannya,, sangat indh kak :)..
    dan jika kaum wanita itu tidak bisa menjaganya, sungguh sangat disayangkan,,
    good post KY,, salamm :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam wbt,

      pilihan ditangan sendirikan? ciptaan Allah itu cukup sempurna

      Padam
  21. wah ktinggalan berita bagus,ni ane

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama, saya juga ketinggalan nih

      Padam
    2. kalian pergilah tidur sekarang

      Padam
    3. hihiihh...meraka itu baru bangun dari tidur kali zach...hihih

      Padam
  22. ohh wanita, makhluk yang membuatku takluk dan menangis

    BalasPadam
  23. Saya sangat bersyukur sebab diciptakan sebagai wanita

    BalasPadam
  24. SUBHANALLAH.. indahnya ciptaan-Nya
    ALHAMDULILLAH.. atas kesempurnaan kejadian kita
    ALLAHUAKBAR! DIA maha mengetahui..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah...syukur padaMU Ya Allah, terima kasih

      Padam
  25. Allah sangat pelihara wanita kan kak.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. sangattt...kerana itu jangan sesekali menyakiti hatinya

      Padam
  26. tanpa wanita siapalah lelaki :)

    BalasPadam
  27. Kerana diriku begitu berharga!........

    BalasPadam
    Balasan
    1. itu pasti, apa lagi seorang ibu, tak ternilai

      Padam
  28. salam..bole beri pencerahan dari mana datangnya cerita ini ya..

    BalasPadam
  29. Boleh bagi rujukan daripada mana dapat fakta2 ni?

    BalasPadam
  30. Boleh bagi rujukan daripada mana dapat fakta2 ni?

    BalasPadam
  31. Boleh bagi rujukan daripada mana dapat fakta2 ni?

    BalasPadam