7 Perkara Yang Memberi Cahaya Kepada Hati


بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum sahabat tersayang. semoga hari ini menjadi hari terindah dan terbaik buat kalian. Kali ini KY nak sampaikan pesan. pesan dari siapa pulak ni...pesan dari orang alim..tentang 7 perkara yang memberi cahaya kepada hati...


1. Ikhlas dalam ibadah, 

2. Berbakti kepad ibubapa, 

3. Menjalin silaturrahim, 

4. Elakkan diri daripa maksiat, 

5. Tidak menurut hawa nafsu, 

6. Bersungguh sungguh dalam berbuat taat,

7. Memperbanyakkan zikrullah. 

Mari kita doa mendoakan dan berusha agar kita semua dapat menerangkan hati kita dan mendapat redha Allah..wallahualam..

40 ulasan:

  1. Semoga hati bertambah bercahaya, Berilah juga santapan buatnya...iaitu ayat Al-Quran dan Kuatkan pendinding hati dengan berpuasa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah....terima kasih juga BM, mengingatkan

      Padam
  2. salam
    kita buat patu sampai saat kita lupakan dan tak buat mmg kita manusia mudah lupakkan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam suri,

      jadi kita kena sentiasa menjauhi sifat itu..

      Padam
  3. bila tiada kita sesal bila siht kita lupakan. sementara hdup berilah nimt pd hati utk d ubati agar kita tak sesal kemudian hari

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu suri, jangan iar kita menyesal kemudian hari

      Padam
  4. kuatkanlah hati dari perkara/sesuatu yang tidak baik..

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah...menjauhi sifat mazmumah

      Padam
  5. Baru malam tadi kakak terkena bab no. 5 itu KY. Pergi pasar malam rambang mata semua nak beli. Nafsu tak terkawallah tu... nasib baik abang ingatkan "boleh habis tak makan semua nak beli". Tersedar juga. Mujur ada budak mengaji ada juga yg tolong makan....

    Tazkirah baik ni KY...

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah kak kan, kadang2 nafsu ni memang tak terkawal, mcm KY juga kalau tengok makanan kalau blh semua nak bedal..heee

      Padam
  6. Semoga 7 diatas menjadi sifatku kelak.. semoga kita semua berubah kearah tersebut..

    BalasPadam
  7. Peringatan yang bagus nie.... sejuk hati dan tenang membaca untuk ingatan sendiri yang manusia ini kekadang sering terlupa...

    mselim3

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah....semoga ianya dapat memberi ketenangan sentiasa

      Padam
  8. assalamualaikum ... semuanya nampak mudah tapi kdg kala ada yg terlepas pandang ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam vee, itulah sebab nampak mudah kita selalu lalai tu

      Padam
  9. terima kasih atas pesanan ini kak...moga ianya menjadi amalan kita semua :)

    BalasPadam
  10. Assalamualaikum...salam kenal...
    terima kasih telah mengingatkan

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam..terima kasih sudi ke sini

      Padam
  11. insyaallah sama2 kita perbaiki yang mana terkurang....baru hati akan bercahaya kan...?

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah Yan, itu yg terbaik sentiasa memperbaiki hari ke hari

      Padam
  12. alhamdulillah, terimakasih banyak atas pencerahannya KY...salam :-)

    BalasPadam
  13. salam..singgah sini :)
    peringatan yg baik

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah...ingat mengingati sesama..terima kasih sudi ke sini

      Padam
  14. nice share...

    hmm.. banyak lagi yg perlu di-upgrade dlm diri ni.. hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu pha.. lagipun kena sentiasa upgrade

      Padam
  15. KY. perkongsian yang bagus..saling ingat mengingatkan..kadang2 kita lupa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah..akak, sama2 kita perbaiki mana yg kurang

      Padam
  16. semoga sifat di atas ada pada diriku :)

    BalasPadam
  17. nampak mudah tapi selalunya itu la yang kita terlupa untuk amalkan

    BalasPadam
    Balasan
    1. yg mudah tu lah yg kita selalu lupa..

      Padam
  18. Terima kasih pesan Cik KY
    saya rasa number 1,4,5,6 terkadang masih sulit bagi saya.. :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama2 wahyu,

      tak pe perlahan2 kita perbaiki

      Padam