Al-Quran Sebagai Teladan


بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum...lama juga KY tak kongsi kisah teladan ni, dan untuk hari ini ada satu kisah yang berkaitan tentang Al-Quran. kita sentiasa di suruh mempelajari dan membaca ayat-ayat Al-Quran kan? tapi mesti di ingat belajar al_quran ini harus ada guru tau....ok lah...tak nak cakap banyak jom baca kisah ini...


Abu Umamah r.a berkata, Rasulullah saw telah menganjurkan supaya kami semua mempelajari Al-Quran. Setelah itu, Rasulullah saw memberitahu tentang kelebihan Al-Quran. Rasulullah saw bersabda, "Belajarlah kamu akan Al-Quran, di akirat nanti ia akan datang kepada ahli-ahlinya, yang mana dikala itu orang sangat memerlukannya. Ia akan datang dalam bentuk seindah-indahnya dan ia bertanya, "Kenalkah kamu kepadaku?"

Maka orang yang pernah membaca al-quran akan menjawab, "Siapakah kamu?"
Lalu berkata al-quran,"Akulah yang kamu cintai dan kamu sanjung. kamu juga bangun malam untukku dan pernah membacaku di waktu siang hari"

Kemuadia berkata pula orang yang pernah membacanya, "Adakah kamu al-quran?"
Lantas al-quran mengakuinya. selepas itu al-quran menuntun orang yang pernah membacanya untuk menghadap Allah swt.

Lalu orang itu diberi kerajaan ditangan kanannya dan kekal ditangan kirinya. Kemudian dia meletakkan mahkota di atas kepalanya, malah kepada kedua ibu bapanya yang muslim, diberi perhiasan yang tidak dapat ditukar dengan dunia walau berlipat ganda sekalipun, sehingga kedua ibu bapanya bertanya, "Dari manakah kami memperolehi semua ini, sedangkan amal kami tidak sampai sebegini?

Lalu dijawab, "kamu diberi semua ini kerana anak kamu telah mempelajari al-quran"

Nah itulah kisahnya..lihatlah..betapa besarnya hikmah yang bakal kita dapat hanya dengan mempelajari al-quran...bukan saja kita malah ibu bapa kita juga mendapat kebaikkan atas apa yang kita lakukan...dan kita juga tahu al-quran ini adalah kitab suci bagi umat Islam dan di dalamnya juga lengkap terkandung segala perkara dan selalulah ingat pesan Rasulullah saw...

"Bacalah al-quran kerana ia akan datang pada hari kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya" (Riwayat Muslim)