Al-Quran Sebagai Teladan


بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum...lama juga KY tak kongsi kisah teladan ni, dan untuk hari ini ada satu kisah yang berkaitan tentang Al-Quran. kita sentiasa di suruh mempelajari dan membaca ayat-ayat Al-Quran kan? tapi mesti di ingat belajar al_quran ini harus ada guru tau....ok lah...tak nak cakap banyak jom baca kisah ini...


Abu Umamah r.a berkata, Rasulullah saw telah menganjurkan supaya kami semua mempelajari Al-Quran. Setelah itu, Rasulullah saw memberitahu tentang kelebihan Al-Quran. Rasulullah saw bersabda, "Belajarlah kamu akan Al-Quran, di akirat nanti ia akan datang kepada ahli-ahlinya, yang mana dikala itu orang sangat memerlukannya. Ia akan datang dalam bentuk seindah-indahnya dan ia bertanya, "Kenalkah kamu kepadaku?"

Maka orang yang pernah membaca al-quran akan menjawab, "Siapakah kamu?"
Lalu berkata al-quran,"Akulah yang kamu cintai dan kamu sanjung. kamu juga bangun malam untukku dan pernah membacaku di waktu siang hari"

Kemuadia berkata pula orang yang pernah membacanya, "Adakah kamu al-quran?"
Lantas al-quran mengakuinya. selepas itu al-quran menuntun orang yang pernah membacanya untuk menghadap Allah swt.

Lalu orang itu diberi kerajaan ditangan kanannya dan kekal ditangan kirinya. Kemudian dia meletakkan mahkota di atas kepalanya, malah kepada kedua ibu bapanya yang muslim, diberi perhiasan yang tidak dapat ditukar dengan dunia walau berlipat ganda sekalipun, sehingga kedua ibu bapanya bertanya, "Dari manakah kami memperolehi semua ini, sedangkan amal kami tidak sampai sebegini?

Lalu dijawab, "kamu diberi semua ini kerana anak kamu telah mempelajari al-quran"

Nah itulah kisahnya..lihatlah..betapa besarnya hikmah yang bakal kita dapat hanya dengan mempelajari al-quran...bukan saja kita malah ibu bapa kita juga mendapat kebaikkan atas apa yang kita lakukan...dan kita juga tahu al-quran ini adalah kitab suci bagi umat Islam dan di dalamnya juga lengkap terkandung segala perkara dan selalulah ingat pesan Rasulullah saw...

"Bacalah al-quran kerana ia akan datang pada hari kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya" (Riwayat Muslim)

31 ulasan:

  1. allahummarhamna bil quran...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Allahummar hamna bil Quran
      waj'alhu lana imaamau wa nuurau wa hudaw wa rahmah
      Allahumma dzakkirna minhu maa nasiina

      teringat qasidah ini..

      Padam
  2. sama2 kita membaca Alquran....moga ianya menjadi syafaat untuk kita di akhirat kelak....

    BalasPadam
    Balasan
    1. in shaa allah...sama2 kita terapkan dlm diri

      Padam
  3. assalam KY..n sya allah..setiap hari hari walaupun sebaris ayat

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam acik,
      alhamdulillah.....sesibuk apa pun kita cukuplah hanya sebaris in shaa allah

      Padam
  4. assalamualaikum kak.. terima,kasih kerana saling mengingati..

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam wbt acik,
      alhamdulillah...sama2 kita semaikan dlm diri

      Padam
  5. kalau bukan dijadikan Imam dan tauladan, lantas kita berpedoman kepada siapa lagi? ya hanya al quran yg bisa menyelamatkan kita di dunia dan akhirat

    BalasPadam
    Balasan
    1. aamiiin...kuatkan iman, takwa dan jati diri kita

      Padam
  6. Balasan
    1. terima kasih...buat peringatan buat sesama kita

      Padam
  7. tq share with us yer.. very gd one

    BalasPadam
  8. Tq share... ngeri tgk profil pic KY, smpai berdarah genggam rose smpai berdarah.

    BalasPadam
  9. assalamualaikum ... maklumat yang sangat berguna . terangilah rumah kita dengan bacaan Al - Quran ... inshaa Allah

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam wbt,

      in shaa allah..sama2lah kita lakukan yg terbaik

      Padam
  10. pedoman kita umat islam selama hidup didunia, MasyaAllah...semoga kita termasuk orang2 yg senantiasa membaca, memahami, danmengamalkan alquran

    BalasPadam
    Balasan
    1. in shaa allah...kita kan terus berpegang pada al-quran dan sunnah..jadi marilah kita amalkan sama2

      Padam
  11. salam KY :)

    kena istiqamah membaca al quran...nak istiqamah tu perlukan mujahadah...sbb byk godaan yg melalaikan kita dari baca al quran...

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam ayie,

      betul tu, baca dgn ikhlas, fahami kamsudnya in shaa allah...cerah hati kita

      Padam
  12. Terima kasih telah mengingatkan :) . Tapi sekarang sudah banyak generasi muda yang melupakan manfaat dari al quran.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu, padahal, zaman sekarang lagi mudah untuk kita membaca di mana2 kerana guna phone pun dah boleh, downloud saja..

      Padam
  13. Balasan
    1. sama2 kancil, buat pedoman hidup kita

      Padam
  14. Moga kita terus diberi kekuatan iman utk mengamalkan dan membaca al-quran setiap hari...

    BalasPadam
  15. My relatives all the time say that I am wasting my time here at web,
    but I know I am getting experience all the time by reading thes nice articles or reviews.


    Feel free to surf to my website diet plan

    BalasPadam
  16. moga bermanfaat...
    (memang saling mengingtkan selalu menarik)

    BalasPadam