Eh!! Jahatnya Mulut Dia


بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum dan apa khabar u alls hari ini, KY harap semuanya sihat dan ceria, maklumlah di hujung-hujung minggu ni...eemm...kali ni ualls masuk blog KY terasa kelainan tak? tapi tak pe, u alls bukan salah tempat heee, lama-lama boring juga lihat warna pink tu..ubah selera sikit..Ok, cukup bahagian puji memuji heee.. 

Ok...untuk kali ini KY nak ceritakan satu situasi dan kita akan nilai sama-sama..situasinya begini,

"Aisyah berkawan baik dengan Aina. Mereka menjalani kehidupan sebagai sahabat baik tanpa sebarang masalah. Pada suatu hari, satu situasi yang pelik sudah berlaku. Kawan-kawan sekolah memerhatikan Aisyah dengan pandangan tajam dan berbisik diantara satu sama lain. Aisyah yang ternyata tidak selesa terus bertanyakan hal berkenanan kepada salah seorang daripada mereka. Rupa-rupanya kawan baik Aisyah iaitu Aina telah mereka reka cerita hal buruk mengenai dirinya. Aisyah sangat kecewa dengan sikap Aina"



Okkk...daripada situasi di atas kalaulah ianya berlaku kepada kita apa yang akan kita lakukan? ada di antara u alls, pernah mengalami situasi sebegitu? Alhamdulillah setakat ini KY belum pernah dikhianati sahabat..situasi itu boleh kita ibaratkan seperti "Harapkan pagar, pagar makan padi" kan?

Sebenarnyakan, sahabat adalah insan yang paling dekat dengan kita selain keluarga, sebab itu kita selalu diingatkan untuk memilih sahabat. sahabat sejati ada di kala susah, senang, sedih dan apa lagi disaat kita gembira. Bak kata pujangga, "Sahabat sejati umpama pohon rendang yang dapat menjadi tempat untuk berteduh"

Kalau kita mahu punya sehabat sejati, jujur, ikhlas dan setia mulakan itu semua dari diri kita, jadikan diri kita sahabat sejati kepada teman yang kita ada...InsyaAllah..ikatan ukhwah itu akan terus terjalin dengan murni..

Daftar Sekarang

62 ulasan:

  1. Sy pun x pnh kna khianati tpi sy de kwn yg condem dan kata blkng... Hmm.. Tpi sy doa je moga dia cpt berubh. .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah..kalau ikutkan hati memang cukup terasa denan sesetengah perangai sahabat kita ni, tapi itulah, kita tak nak jadi pendendam..cara terbaik doakan supaya dia berubah...kan?

      Padam
    2. iya, itu yg seharusnya kita lakukan, tapi sabar kita juga ada batasannya

      Padam
  2. ishhh tak pernah kena la sampai gini.. kena tikam belakang pernah lah

    BalasPadam
    Balasan
    1. kena tikam belakang tu, lebih kurang juga acik, cuma mungkin tidak sehebat dikianati..

      Padam
  3. As salam

    Ada pengalaman dikhianati oleh my bestie...Mmg pedih!

    Da follow. kalo sudi follow sini http;//groovyfashionshop.blogspot.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam shaza,

      pengalaman yg boleh dijadikan pengajaran pada kita pulakkan?

      Padam
  4. Pernah kena sampai macam ni.. sejak dari tu saya susah sikit nak percayakan sesapa w'pun org tu baik dgn kita.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemmm...kadang2 orang ni baik luaran je kan? tapi untuk mengenali kita harus juga berkawan..

      Padam
  5. jangan sampai ya kak KY .. semoga sahabat/ teman yg kita anggap baik.. semoga bukan cuma didepannya doang yang baik tapi hatinya juga baik :) ..dengan begitu tidak ada kata khianat dalam persahabatan , jadi persahabatn tetep terjaga :) ..


    wajah baru ya blognya ^_^ .. :) ..miztia datang kemari selalu telat, maapin ya :D miztia lupa ternyata belum follow blog ini hhohoho .. pantesan telat mulu yak.

    selamat sore kak .. happy weekend ya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah...sama2 menjaga ukhwah yg terjalin

      oo..begitu ye, tapi KY juga tak pasti kalau KY sudah follow atau belum blo tia, yg baru tu heee

      Padam
  6. KY...pengalaman lalu telah mengajar cik azue bhw sanya..cik.azue blm jadi kawan yg baik utk kawan2 cik azue...sbb tu dia leh wat mcm2 kat kita..klu kita betul kwn baik dia..sure no back talked kan..apa pun..prinsip cik azue..jgn salahkan org..salah diri sendiri...biar apa pun yg terjadi..itu semua dpt mendekatkan diri kita pada Tuhan..dan semoga apa yg terjadi mjadikan kita jadi org yg lebih baik..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu, kenapa nak salahkan org, kita lihat diri sendiri, dimana ada kekurangan, kita perbaiki, tapi kalau tanpa teman manalah kita blh tahu kekurangan kitakan?

      Padam
  7. Manusian macam tu la KY..dah umur macam2 acik ni macam2 dah dilalui

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah kadang2 pengalaman mematangkan kita untuk kenal mana insan mana permata akn?

      Padam
  8. Pernah kena...smpai sekarang masih terasa hati lagi dgn sifat kawan sy tu..dia menyebabkan kawan sy sorg lg membenci dan salah faham kt sy..mujur kami dh berbaik semula..tp sy xbgtau lg perkara sebenar..org yg buat fitnah pn entah kemana dh skrg.. tp sy dah maafkan keterlanjuran mereka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. nak jadi kawan yg baik ni susah nak punya kawan yg baik lagi susah, tak pe lah mungkin dulu dia pun tak sengaja buat begitu, memaafkan lebih baik dr berdendem

      Padam
  9. aku setuju KY. bahwa jika mau mempunyai sahabat sejati, jujur dan ikhlas, itu harus dimulai dari diri kita sendiri..
    I like it..
    Terima kasih ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih kembali lukman, sama2 kita menjadi sahabat sejati

      Padam
  10. wah, lagi-lagi disini saya dikasi nasehat oleh mba KY, :D. Memang, kita juga harus seperti itu, jika tidak ingin dikhianati.. :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. mencari sahabat sejati sukar jadi mulakan dari diri kita

      Padam
  11. setuju pendapat @KY, Salam.

    BalasPadam
  12. met sore sobat maaf,ni sob baru sempet berkunjung karna lagi sedikit gak enak badan. trmksih sob infonya

    BalasPadam
    Balasan
    1. semoga BL cepat sembuh dan berblog lagi

      Padam
  13. pernah terjadi pada KA, but KA redha dan doakan dier saje

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah yang terbaik KA, untuk apa berdendam, itu aleh2 akan menhakitkan hati kita juga..

      Padam
  14. puteri pernah ada pengalaman terasa dikhianati oleh seorang sahabat baik..tapi pada puteri, biarlah orang buat kita, jangan kita buat orang :)sebab sebagai manusia, ada kemungkinan mereka buat sebegitu sebab mereka terasa ngan kita :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu puteri, kalau kita balas, kita juga dah jadi sama mcm dia,

      Padam
  15. tampak lebih bagus templatenya, belum pernah ngalamin dihianati sahabat, kalau di kita bilangnya "pagar makan tanaman" mbak KY...

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh juga tu..maksudnya sama heeee, Alhamdulillah...kalau aus punya teman2 yg baik

      Padam
  16. Salam, nasib baik Aisya berani berani dan kawan Aina tu berterus terang padanya, sekurang-kurangnya Aisya tahu keadaan sebenar. Che Mid ni memang perangai tegas dan agak garang, jadi setakat ni tak de lagi yang 'kenakan' che mid macam tu. Setakat tarik muka sekejap tu biasalah tapi selalunya che mid terpaksa buat begitu utk kebaikan yang lebih besar dan terangkan sebaik mungkin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam akk,

      ye lah akk, kalau tarik muka memang perkara biasa tu, kita sendiri pun selalu juga, tapi tengok keadaanlah kan??

      Padam
  17. Tidak kira baik atau tidak...jika dia adalah sahabat, doakan yang terbaik. Tiada insan yg sempurna. Yg benar akan terserlah jua akhirnya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju BM, mendoakan lebih baik dari kita terus berdendam sesama sendiri, itu akan menambahkan lagi bebanan hati kita

      Padam
  18. emmmm......... saya pernah melalui keadaan macam yg KY ceritakan tu.

    Kawan yg tikam kawan dari belakang... saya sekarang berhati-hati dalam berkawan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. dalam memilih teman kita harus berhati2 takut2 kita yg susah nanti

      Padam
  19. assalamualaikum ... alhamdulillah x pernah lalui ... tapi saya pernah ada kwm cam ni masa sekolah dulu . mrk berdua awek plg cantik , lemah lembut tutur kata , manis bicara n tudung lak labuh . mrk nih duduk berdua dlam kelas . satu hari si A memburukkan si B di belakangnya hanya sebab si A n si B suka lelaki yg sama ! ... mmg x sangka lah

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam vee,

      Alhamdulillah..kalau kita dikelilingi teman yg baik

      banyak sebenarnya berlaku seperti itu, kerana lelaki persahabat boleh putus..padahal, cinta apalah sangat, time2 sekolah ni..kan?

      Padam
  20. rasanya so far x jadi lagi kes mcm tu.. hehe

    eh, kenapa tetiba 'tukar angin' plak nih.. nmpak lain plak blog nih.. hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah...kalau tak mengalami situasi begitu..

      ala..pha, sesekali tukar anginlah pulak, boring juga templet sama je lama2

      Padam
  21. tak baik kan kalau betol ada kawan yang macam ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemmm...doa2kan kita tak jadi mcm tu..

      Padam
  22. biarkan saja die..doakan yang baik2 semuga die berubah =)

    BalasPadam
  23. Selamat malam KY ... :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. selamat siang nazar, terima kasih atas kunjungannya

      Padam
  24. alhamdulillah ga ada sahabat saya yang seperti itu :)

    hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah...punya teman2 yang baik

      Padam
  25. biasalah KY....bila ramai kawan macam tulah.....ada yang baik ada yang tak puas hati....bila kena macam nie....ambil sebagai pengajaran untuk kita supaya memilih kawan untuk di jadikan sahabat....

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu Yan, kita pun belum tentu baik dari pandangan teman2 kitakan? tapi kita akan terus berusaha menjadi sahabat yang baik InsyaAllah

      Padam
  26. nak cari kawan memang senang, tapi nak cari sahabat sejati payahhh

    BalasPadam
    Balasan
    1. sehabat sejati satu dalam seribu..kan? semua org boleh mengaku kawan tapi belum tentu dia benar2 sahabat

      Padam
  27. Alhamdulillah buat masa ini kakak belum dipertemukan sahabat yg berpura-pura. Harap-harap semuanya baiklah hendaknya. Kalau ada tapi akak tak tahu entahlah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah...InysaAllah..kita berdoa padaNYA agar dikurniakan sahabat yg baik2 aamiin

      Padam
  28. orang cakap kena tikam belakang, kena banyak bersabar dengan orang-orang yg macam ni dan boleh teruskan berkawan dengan harapan dan berdoa dia akan berubah lama-kelamaan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. eemm..itulah yg selalu disarankan untuk kita, tak perlu putuskan tali ukhwah yg ada, sentiasa berdoa agar sama berubah menuju kebaikkan

      Padam
  29. haha, memang tadi iha teleng2kan kepala banyak kali nak pastikan betul ke blog KY ni.. apapun kalau iha memang kecewa.. dulu dah pernah kena masa kecik.. tapi kalau dia masih nak berkawan dengan iha, iha terima je.. cuma tak macam sebelumnya la..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ceria tak blog KY sekarang? heeee

      kitakan kalau dikianati sekali memang susah nak percaya lagi padanya, berkawan mungkin tetap berkawan tapi tak sehebat sebelumnya kan?

      Padam
  30. Yοu are sо intereѕting!
    I dοn't suppose I'vе truly reaԁ through a
    single thіng like this before. So nice tо ԁiѕcover another person wіth
    some unique thoughts on this toрic. Ѕerіously.
    . thank you foг starting this up. This ωebsite
    is one thіng that is nеeded οn the web, someοne wіth a bit of originalitу!


    Heге iѕ mу page ..

    . canadian

    BalasPadam
  31. jangan buat dengan orang lain...orang lain tidak akan buat dengan kita

    BalasPadam